ایران

سال ۹۶، رکورددار طلاق در تاریخ ثبت احوال ایران

در سال ۹۶ به ازای هر سه ازدواج تقریبا یک مورد طلاق ثبت شده است. این میزان جدایی در تاریخ ثبت احوال ایران سابقه ندارد. از حدود یک دهه پیش، آمار ازدواج سیری نزولی و آمار طلاق روندی صُعودی داشته است.
بر اساس تازه ‌ترین آماری که سازمان ثبت احوال ایران منتشر کرده، تعداد ازدواج‌ های ثبت شده در کشور، در سال گذشته نزدیک به ۶۰۹ هزار مورد و حدود هشت درصد کمتر از سال ۹۵ بوده است.
کمتر از یک دهه پیش، که جمعیت ایران به مراتب کمتر از اکنون بود، طی یک سال ۸۹۰ هزار ازدواج به ثبت رسیده بود. ازدواج ‌های ثبت شده در سال گذشته، ۵۱ هزار مورد کمتر از سال پیش از آن است.
به رغم افزایش جمعیت، آمار ازدواج در ایران از اواخر دهه ۸۰ خورشیدی مدام کاهش داشته و تعداد جدایی‌ های ثبت شده به طور مرتب بیشتر شده است.
مطابق آماری که سازمان ثبت احوال روز دوشنبه ۲۰ فروردین منتشر کرد در سال گذشته ۱۷۵ هزار طلاق ثبت شده و این بالاترین آماری است که در حدود نیم قرن عمر این سازمان به ثبت رسیده است.
طلاق‌ های ثبت شده در سال گذشته هزار مورد بیش از سال قبل بوده است. آمار اعلام شده نشان می ‌دهد که در سال ۹۶ هر ساعت ۲۰ مورد، و به عبارت دیگر هر سه دقیقه یک طلاق ثبت شده و معادل ۲۹ درصد پیوندها، جدایی رخ داده است.
بسیاری از صاحب ‌نظران معتقدند، در کنار تغییر سبک زندگی، افزایش طلاق و کاهش ازدواج علت‌های گوناگونی دارد که دست ‌کم در مورد پرهیز از ازدواج: بیکاری، فقر، بی ‌اطمینانی به آینده و عدم احساس امنیت نقش مهمی بازی می‌کند.
شهیندخت مولاوردی، معاون وقت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، با استناد به گزارش‌ها و بررسی‌های انجام شده اعلام کرد: «یکی از دلایل اصلی طلاق‌ها، نارضایتی جنسی است.»
در سال ۹۵ از بین چهل درصد درخواست‌ های طلاق یک طرفه در استان خراسان رضوی سی درصد را زنان ارائه داده‌اند. به گفته غلامحسین حقدادی، مسئول اجرای طرح کاهش طلاق خراسان رضوی، ۶۰ درصد تقاضاهای طلاق در این استان توافقی بوده است.

دکمه بازگشت به بالا