ایران

کشاورزان اصفهانی برای سومین روز پیاپی دست به تجمع اعتراضی زدند

کشاورزان اصفهانی در اعتراض به عدم پرداخت حق ‌آبه‌ شان برای سومین روز پیاپی و برای چهارمین بار بعد از تعطیلات نوروزی، یکبار دیگر (چهارشنبه ۲۲ فروردین) تجمع کردند. یگان ویژه، راه کشاورزان را سد کرد و هشدار داد که جز «آب» شعار دیگری سر ندهند.
تجمع اعتراضی کشاورزان در نقاط شلوغ و پر رفت و آمد اصفهان صورت گرفت. کشاورزان مانند تجمعاتی که در اسفند ۹۶ برگزار کردند، شعارهایی در انتقاد از سیاست‌ های تبعیض ‌آمیز دولت‌ها، در تقسیم آب، میان بالادست و پایین‌دست سر دادند.
سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن»، «عزاست عزاست امروز، روز عزاست امروز/ زندگی کشاورز روی هواست امروز» از شعارهای کشاورزان در راهپیمایی امروز بوده است.
قابل به ذکر است که ۳۵۰ هزار نفر در شرق استان اصفهان از طریق کشاورزی امرار معاش می ‌کنند. انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از حق ‌آبه استان اصفهان به یزد، زندگی آن‌ها را به خطر انداخته است. در سال ۹۵ مسئولان استان اصفهان به کشاورزان قول داده بودند که ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب پشت سدها را به کشاورزی در شرق اصفهان اختصاص دهند؛ اما به این وعده عمل نکردند. در همان سال گروهی از کشاورزان اصفهانی لوله انتقال آب به استان یزد را شکستند.
بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نیروی انتظامی و یگان ویژه ضد شورش در چهارراه اریسون راه را بر کشاورزان معترض بستند. فرمانده یگان ویژه در بلندگو به کشاورزان هشدار داد که جز شعار آب، شعارهای دیگری در انتقاد از دولت و نظام سر ندهند.
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ۱۹ فروردین در سخنانی که در مجلس شورای اسلامی ایراد کرد از بحران آب در استان اصفهان پرده برداشت. به گفته این نماینده مجلس تا مرداد سال جاری آب آشامیدنی کافی برای پنج میلیون نفر از ساکنان اصفهان وجود نخواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا