ایران

نوبخت: دلار ۴۲۰۰ تومانی یکی دو روز بعد به بانک‌ها و صرافی‌ها می‌رسد

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران گفت که دلار ۴۲۰۰ تومانی یکی دو روز دیرتر به دست مردم خواهد رسید.
اظهارات آقای نوبخت اشاره به تصمیم دولت به منظور مقابله با افزایش شدید قیمت ارز خارجی دارد. این تصمیم از روز سه‌ شنبه اجرایی شده، اما برخی گزارش‌ ها حکایت از آن دارد که اساسا یا صرافی‌ها از فروش دلار خودداری می‌کنند، یا این که ارز خارجی با قیمتی به مراتب بالاتر به فروش می‌رود.
قیمت دلار آمریکا در ایران که طی تعطیلات نوروزی روند تصاعدی پرشتابی یافته بود، روز دوشنبه بیستم فروردین، مرز شش هزار تومان را هم رد کرد. این شرایط باعث شد ستاد اقتصادی دولت جلسه فوق ‌العاده‌ای تشکیل دهد که نتیجه آن، تک نرخی شدن دلار و تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومان برای دلار بود.
دولت ایران تاکید داشته که نرخ‌های غیررسمی دیگر قاچاق محسوب می ‌شود و با آن برخورد خواهد شد. این هشدار را دادستان کل کشور نیز تکرار کرده است. خبرگزاری فارس ویدیویی از اظهارات محمد جعفر منتظری منتشر کرده است که می‌گوید: با «سودجویان» در بازار ارز برخورد قاطع خواهد شد.
آقای منتظری اظهار داشت: «کسانی که به دنبال سودجویی هستند بدانند که پرونده‌شان در سازمان تعزیرات و قوه قضاییه مطرح می‌شود و تصمیم قاطع نظام بر این است که با متخلفین و کسانی که قاچاق ارز را در جامعه رواج می‌دهند برخورد قانونی بشود.»
این خبرگزاری سخنان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران را هم منتشر کرده که دولت «در نهایت آرامش، نیازهای منطقی ارزی جامعه را برآورده خواهد کرد».
وی عنوان کرد: «خوشبختانه وضع منابع ارزی کشور خوب است و دولت اجازه نمی‌دهد برخی تلاطم ‌های مقطعیِ ناشی از عوامل غیر اقتصادی در بازار ارز مدیریت با ثبات اقتصادی کشور را به چالش بکشد.»
همچنین روز سه ‌شنبه ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا دلایل افزایش شدید نرخ ارز را توضیح بدهد. به گفته وی، «عدم اطمینان نسبت به آینده»، «التهابات بین‌المللی»، «عوامل غیر اقتصادی» و «اقدامات دشمن» از دلایل اصلی ماجراست.

دکمه بازگشت به بالا