ایران

رئیس بانک مرکزی ایران: تلگرام و دشمنان خارجی عامل التهاب بازار ارز هستند

ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی ايران در جلسه علنی روز سه شنبه در مجلس برای بررسی وضعیت بازار ارز گفت: عوامل غیر اقتصادی و همچنین «التهاب آفرینی دشمنان» علت افزایش قیمت ارز است.
سیف در این رابطه مدعی شد: «دشمنان ما بیکار ننشسته اند و با التهاب آفرینی بین‌المللی تلاش می کنند اقتصاد ما را دچار التهاب و عدم تعادل کنند. در واقع التهابات بین‌المللی و برخی محدودیت‌ها در این شرایط بی تاثیر نیست. وگرنه ما منابع ارزی کافی داریم اما بزرگترین عاملی که اجازه نداد پیش بینی ما در دو ماهه آخر سال گذشته محقق شود، تشدید این التهابات بود.»
رئیس بانک مرکزی یکی از مشکلات ارز را تامین اسکناس برای مسافران عنوان کرد و عدم امکان استفاده از کارتهای بین المللی را عامل این مسئله دانست.
ولی الله سیف در بخشی دیگر از سخنانش التهاب آفرینی در بازار ارز را به «فضاهای تلگرامی و مجازی» نسبت داد و گفت: «بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد، در این فضا نباید نرخ ارز این نوسانات را داشته باشد از این رو جای پاهایی دیده می‌شود که حتی کشورهای اطراف ما از جمله امارات و عربستان نیز در نوسانات بی‌تقصیر نیستند. وی عنوان کرد که بازار دبی به گونه‌ای شده که هر روز علیه اقتصاد ما تلاش می‌کند. رئیس بانک مرکزی همچنین مدعی شد نوسان ۵ تا ۶ درصد قیمت ارزی در بازار را طبیعی است. وی افزود: «هدف ما به هیچ وجه تثبیت نرخ ارز نیست.»

دکمه بازگشت به بالا