ایران

عملی نشدن وعده دلار تک نرخی همزمان با ممنوعیت نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو در ایران

بانک مرکزی ایران داشتن بیش از ۱۰ هزار یورو، یا معادل آن به سایر ارزها، را برای افراد «غیرقانونی» اعلام کرد.
این در حالیست که شب گذشته جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز تشکیل شد و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری ایران پس از پایان جلسه به خبرنگاران گفت که «نرخ دلار از روز سه‌شنبه ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و نرخ‌های غیر رسمی دیگر قاچاق محسوب می‌شود».
از سوی دیگر گزارش شده که برخی از صرافی ها در تهران امروز سه شنبه نیز نرخ فروش دلار را حدود پنج هزار تومان تعیین کرده اند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، بانک مرکزی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۱ فروردین، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از امروز «نسبت به تأمین ارز برای تمام نیازهای قانونی تجاری و تولیدی» بر مبنای هر دلار ۴۲۰۰ تومان اقدام می‌کند.
این بانک همچنین «هر گونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز» را «قاچاق» اعلام کرد.
براساس این اطلاعیه، «میزان ارز قابل نگهداری توسط هر شخص» حداکثر ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها است و «در صورت کشف میزان بیش از آن در اختیار هر شخص، با مرتکب بر اساس قانون برخورد خواهد شد».
این بانک از همه افرادی که پیش از ۱۰ هزار یورو ارز دارند خواست که حداکثر تا پایان فروردین ماه آن را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، شامگاه دوشنبه، ۲۰ فروردین، اعلام کرد که «نرخ دلار از روز سه‌شنبه ۴۲۰۰ تومان خواهد بود. اما با این وجود بر اساس گزارش ها از داخل کشور هنوز «خبری از دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست». خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه در گزارشی میدانی خبر داد که «هنوز دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان عرضه نمی‌شود و به بهانه اینکه بانک مرکزی هنوز دلاری با این نرخ توزیع نکرده‌است به قیمت روز گذشته ۴۹۶۹ تومان به فروش می‌رسد».
خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی میدانی نوشت که «آخرین خبرها از بازار ارز حاکی از آن است که صف‌های خرید دلار طولانی‌تر شده و دلار ۴۹۰۰ تومانی در صرافی‌ها نیز جمع شده‌است اما هنوز خبری از دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست و این قیمت روی تابلوی برخی صرافی‌ها درج شده و تابلوی اکثر صرافی‌ها هم خاموش شده‌است.»

دکمه بازگشت به بالا