ایران

نامه جمعی از وکلای دادگستری به روحانی در روز جهانی آگاهی از مخاطرات مین

روز ۴ آوریل برابر با ۱۶ فرودین ماه، از طرف مجمع عمومی سازمان ملل متحد، “روز جهانی آگاهی از خطر مین و اقدام علیه مشکل مین” نام‌گذاری شده است. به عقیده‌ی سازمان‌های بین المللی حقوق بشر، استفاده از مین‌های ضد نفر ناقض پیمان نامه‌ها و معاهدات بین المللی حقوق بشر است به همین بهانه جمعی از وکلای دادگستری با نوشتن نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور از او خواستند تا اقدامات بیشتری در حمایت از قربانیان مین در ایران صورت دهد.
ایران با وسعت میلیون‌ها هکتار زمین آلوده در پنج استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی و بالغ بر ۸۰۰۰ قربانی انفجار مین؛ دومین کشور آلوده‌ به مین در جهان شمرده می‌شود.
لازم به اشاره است که دولت ایران، تاکنون پیمان منع به کارگیری مین‌های زمینی(اتاوا) را امضا نکرده است در مورد کنوانسیون CCW نیز ایران عضو ناظر این معاهده است و هنوز آن را به طور کلی نپذیرفته است.
نامه سرگشاده جمعی از وکلای دادگستری به رئیس جهمور، همزمان با روز جهانی آگاهی از مخاطرات مین، در حالی است که در ۴ سال گذشته در ایران؛ این روز جهانی در سکوت مطلق سپری شده و استان‌های آلوده به مین، همواره قربانیانی گرفته است.
در حدود ۴۲۰۰۰ کیلومتر مربع از اراضی ایران آلوده به مین‌های به‌جا مانده و عمل‌نکرده‌ی جنگ ایران و عراق است.
دولت ایران نیز همچنان به تولید، استفاده و صادرات مین‌های ضدنفر ادامه می‌دهد و معتقد است استفاده از این مین‌ها تنها راه مؤثر برای تأمین امنیت مرزهای طولانی این کشور است.
بر همین اساس بخش‌هایی از مرزهای ایران با افغانستان، پاکستان و عراق مین‌گذاری شده‌است؛ در جریان سرکوب دهه ۱۳۶۰ در کردستان نیز بسیاری از اراضی این منطقه مین‌گذاری شدند.

دکمه بازگشت به بالا