ایران

انتقاد دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران از حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۷

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران،‌ از تعیین حداقل دستمزد یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومانی برای کارگران در سال جاری انتقاد کرد و گفت: کارگران با این مبلغ، تنها می‌توانند زنده بمانند.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اعلام اینکه «معیشت و امنیت شغلی» دغدغه‌های اساسی کارگران هستند، اظهار داشت: وقتی خط فقر سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، کارگران نمی‌توانند از عهده هزینه تحصیل و آموزش فرزندان یا پس‌انداز بر‌آیند.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اشاره کرد که مطالبات مزدی کارگران از زمان جنگ هشت ساله عراق و ایران انباشته شده و به نقطه‌ای رسیده است که با حقوق واقعی کارگران فاصله بسیاری دارد.
گفتنی است: بنا بر یادداشت‌های تحلیلی برخی از سایت‌های حکومتی در این‌باره، دستمزد کارگران در طول هشت سال جنگ ایران و عراق، به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها و شرایط اقتصادی، هیچ افزایشی نداشت و بر این اساس، فعالان کارگری همواره بر جبران عقب‌ماندگی مزدی کارگران تاکید می‌کنند.
قابل یادآوری است که اعتراضات کارگری به وضعیت نامساعد معیشتی و عدم امنیت شغلی، سرآغاز خیزش مردمی در دی‌ماه ۹۶ بود؛ موضوعی که در پیام‌های نوروزی مقام‌های ایرانی، به‌درستی مورد توجه قرار نگرفت.

دکمه بازگشت به بالا