حقوق بشر

شورای حقوق بشر سازمان ملل ‌متحد، ماموریت گزارشگر ویژه ایران را تمدید کرد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، سوم فروردین‌ ماه، با رأی ۲۱ کشور، ماموریت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق ‌بشر ایران را تمدید کرد.
این قطعنامه توسط سوئد پیشنهاد شده بود. چین، ونزوئلا، کوبا، عراق، قرقیزستان، پاکستان و بروندی به این قطعنامه رای مخالف دادند.
محسن نظری اصل، نماینده ایران دراین نشست، انتخاب گزارشگر ویژه را یک اقدام «سیاسی» ،« ناعادلانه» و «عدول شورای حقوق بشر از اصول و اهداف اولیه تاسیس» آن دانست.
شورای حقوق بشر سازمان ملل هنوز جانشینی برای عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق ‌بشر ایران، تعیین نکرده است.
عاصمه جهانگیر، صبح روز یکشنبه ،۲۲ بهمن، در سن ۶۶ سالگی درگذشت.
او از آبان ماه سال ۹۵ با پایان مأموریت احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران فعالیت می‌کرد و در چند گزارش نیز از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده بود.
عاصمه جهانگیر شهریورماه ۹۶ در نخستین گزارش خود تصریح کرد که بهبود خاصی در کارنامه حقوق بشر ایران حاصل نشده‌ است و محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی در کشور همچنان ادامه دارد.
این گزارش در‌‌ همان زمان انکار و واکنش شدید مقامات نظام تهران را به دنبال داشت؛ اما خانم جهانگیر تصریح کرد که تهران نتوانسته به گزارش او هیچ ایراد مستندی وارد کند.
از سال ۲۰۱۱ که سازمان ملل برای نخستین بار احمد شهید را به عنوان گزارشگر در امور حقوق بشر ایران تعیین کرد، تا کنون تهران هرگز به یک گزارشگر حقوق بشری اجازه دیدار از ایران را نداده است.

دکمه بازگشت به بالا