ایران

اظهار نظر وزیر کشور در مورد اولویتهای دولت در سال ۹۷

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در سخنانی اعلام کرده که حفظ امنیت در ایران نخستین اولویت دولت روحانی در سال ۱۳۹۷ است. سخنان وزیر کشور در حالی بیان می شود که پیش از این وزارت کشور اعلام کرده بود که اعتماد عمومی به «نظام» کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
به دنبال تظاهرات سراسری اخیر در ایران، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در گزارشی اعلام کرده بود که اعتماد عمومی [به نظام] در ایران کاهش یافته، سازمان‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی کارآمدی خود را از دست داده‌اند و علاوه بر این رقابت‌های سیاسی و وعده‌های انتخاباتی بدون توجه به امکانات کشور، انتظاراتی را در مردم به وجود آورده که نمی‌توان آن را برآورده کرد و در اثر «انباشت» این انتظارات، مردم ناراضی شده‌اند.
نارضایتی از عملکرد حاکمیت، صرف سرمایه‌های هنگفت توسط نظام در جنگ طلبی در منطقه، کاهش رشد اقتصادی، افزایش بیکاری در اثر ورشکستگی واحدهای تولیدی، توزیع غیر متعادل ثروت و درآمد و تورم و گسترش فقر و فلاکت در ایران از مهم‌ترین دلایل اعتراضات سراسری در ایران بود. این مشکلات همچنان ادامه دارد.
عبدالرحمان فضلی در گفت‌وگو با ایسنا بدون اشاره به اعتراضات اخیر گفته است:
«اولویت اول‌مان در سال ۹۷ باتوجه به تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های که داریم کماکان حفظ امنیت است زیرا امنیت اساس فعالیت ها در کشور است و اگر امنیت نباشد کار اقتصادی و سیاسی نخواهد بود بنابراین اولویت اول ما تأمین امنیت برای مردم است.»
بر اساس آماری که وزارت کشور از میزان مشارکت مردم در اعتراضات سراسری دی ۹۶ ارائه داد، در شهرهایی در ایران اعتراضات دامنه‌دار شد که از نظر مسئولان مشکل امنیتی نداشتند. طی ماههای اخیر سال گذشته بیش از ۲۳۸ تجمع اعتراضی در بیشتر از ۱۰۰ شهر برگزار شد که از جمله ۳۱ مورد در استان تهران، ۲۸ مورد در استان اصفهان و ۲۸ مورد در استان خوزستان بوده است.
طبق آمارهای منتشر شده در این اعتراضات ۱۱۵ هزار نفر شرکت داشتند که ۶ درصد زن و ۹۴ درصد مرد بودند. همچنین شعارهای مطرح‌شده در این اعتراضات ۳۰ درصد اقتصادی و ۷۰ درصد سیاسی بوده‌اند. از سوی دیگر گفته‌شده که ۷۵ درصد از مردم با معترضان احساس همدلی داشته‌اند ولی در اعتراضات شرکت نکردند.

دکمه بازگشت به بالا