جهان

رئیس‌جمهوری کره جنوبی: مذاکرات سه‌جانبه میان دو کره و آمریکا محتمل است

مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، می‌گوید احتمال این‌که مذاکراتی سه‌جانبه میان دو کره و ایالات متحده صورت گیرد، وجود دارد. او تاکید کرده‌ که چالش ناشی از سلاح‌های هسته‌ای در شبه‌جزیره کره «باید به‌طور کامل برطرف شود».
مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، صبح امروز ۲۱ مارس مصادف با اول فروردین در سئول گفته، دیدار و مذاکرات احتمالی میان مقام‌های آمریکایی و کره شمالی از یک‌سو و دیدار مقام‌های سئول و پیونگ‌یانگ از سوی دیگر «واقعه تاریخی» به‌شمار می‌روند. به گفته آقای مون این دیدارها می‌تواند زمینه‌ساز مذاکراتی سه‌جانبه شود.
رئیس‌جمهوری کره جنوبی تاکید کرده‌است که موضوع خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره «باید به‌طور کامل حل‌وفصل شود». او در عین حال می‌گوید نتیجه مذاکرات احتمالی میان مقام‌های آمریکا و کره شمالی، قابل پیش‌بینی نیست.
این سخنان در حالی بیان می شود که مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری کره جنوبی ۱۸ اسفند ماه اعلام کرده بود رهبر کره شمالی از دونالد ترامپ دعوت کرده است که دیداری با یکدیگر داشته باشند و رئیس‌جمهوری آمریکا نیز این دعوت را پذیرفته است.
در صورت انجام گفت‌وگوی رو در روی دونالد ترامپ باکیم جونگ اون، این نخستین بار خواهد بود که یکی از روسای‌جمهوری ایالات متحده، در زمانی که اداره دولت را در دست دارد، با یکی از رهبران کره شمالی دیدار می‌کند.
رخدادهای اخیر و پذیرفتن دعوت رهبر کره شمالی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا، با استقبال بین‌المللی روبه‌رو شده‌است. شماری از تحلیل‌گران و کارشناسان در مورد این‌که مذاکرات احتمالی گامی آغازین به‌سوی خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره باشد، ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا