ایران

محمد ثلاث به قصاص محکوم شد

دادگاه رسیدگی به کشته شدن سه مأمور پلیس در ایران، برای محمد ثلاث، متهم این پرونده که از دراویش گنابادی است، حکم اعدام صادر کرده است.
آقای ثلاث متهم است، روز ۳۰ بهمن و هم‌زمان با درگیری دراویش گنابادی معترض و مأموران پلیس، در محدوده خیابان پاسداران تهران، با اتوبوس به سمت، گروهی از مأموران رانده و سه نفر از آنها را کشته است. به گفته دادگاه، شاکیان و اولیای دم برای او تقاضای قصاص کرده بودند.
محاکمه آقای ثلاث از روز ۲۰ اسفند در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران، به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی آغاز شد. متهم در جلسه سوم و آخر دادگاه، در روز ۲۷ اسفند گفت: اتهامات خود از جمله سه فقره قتل عمد و “اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تعرض” را نمی‌پذیرد.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، امروز دوشنبه ۲۸ اسفند، قاضیِ دادگاه، حکم قصاص آقای ثلاث را صادر کرده و طبق قانون، متهم و وکیل او ۲۰ روز فرصت دارند که به این رأی اعتراض کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم دادگاه از این پرونده به‌ عنوان “یکی از کامل‌ترین پرونده‌های قضایی” یاد کرده است.
غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران گفته است که اگر وکیل متهم در مدت پیش‌بینی شده به حکم او اعتراض کند، پرونده به دیوان عالی کشور خواهد رفت، “در غیر این صورت برای اجرا به دادسرا می‌رود”.
در جریان درگیری‌های ۳۰ بهمن سه مأمور پلیس و یک بسیجی کشته شدند و بیش از ۳۰۰ نفر از دراویش معترض بازداشت و روانه زندان شدند. دست کم یکی از دراویش در طول مدت بازداشت جان خود را از دست داد.
در همان شب درگیری ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد اتوبوسی سفید رنگ در کوچه‌ای به میان گروهی از مأموران پلیس می‌راند و با زیگزاگ رفتن از میان آنها عبور می‌کند.
آقای ثلاث دیروز در آخرین جلسه محاکمه و تنها جلسه‌ای که با وکیل تعیینی خود در دادگاه حاضر می‌شد، گفت که قبل از این واقعه در اثر ضرب و جرح مأموران دست و سرش شکسته و وقتی سوار بر اتوبوس آنها را دیده ترسیده است که آنها سوار اتوبوس شوند و دوباره او را “مورد ضرب و شتم قرار دهند”.
او عمدی بودن این حادثه را رد کرده و در دفاعیات خود با اشاره به ضعف بینایی‌اش گفته بود فاصله “دو متری را هم تشخیص نمی‌دهم.”
آقای ثلاث در آخرین جلسه دادگاه با ابراز ناراحتی از کشته شدن مأموران انتظامی گفت: “من عاشق اعدامم. اینها را نمی‌گویم که من را اعدام نکنند، من عاشق اعدام هستم. من با ماشین رفتم و می‌خواستم حادثه را رد کنم. عمدا روی آنها نرفتم، وجدانم راحت است.”

دکمه بازگشت به بالا