ایران

انتشار دو نامه احمدی‌نژاد به خامنه‌ای: ۴۰ سال است هیچ نوع آزادی نداریم

رئیس‌جمهوری سابق ایران در دو نامه به رهبر جمهوری اسلامی ضمن انتقاد شدید از وضعیت کشور، خواستار اصلاح ساختار برخی از نهادها از جمله شورای نگهبان و قوه قضاییه، تعیین تکلیف نهادهای موازی، تاسیس دادگاه قانون اساسی، و خروج نیروهای مسلح از امور سیاسی و فعالیت‌های اقتصادی شد.
این نامه‌ها در روزهای ۳۰ بهمن و ۲۲ اسفند و پس از آن نوشته شد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده بود، که «کار دشمن را در داخل» کشور انجام می‌دهد.
به گزارش سایت «دولت بهار»، آقای احمدی‌نژاد در نامه ۳۰ بهمن خود نوشت: «این گونه القاء شده است که حضرتعالی به تصریح و تلویح به اینجانب …فرموده‌اید که حق حرف زدن در مسائل اصلی کشور را نداشته و باید ساکت بمانم».
وی افزوده است: «اگر قرار باشد کسانی به صرف ۸ سال مسئولیت، حق حرف زدن نداشته باشند، آیا دیگران به سکوت و پاسخگویی اولی نخواهند بود؟»
رئیس‌جمهوری سابق ایران تاکید کرده که «نارضایتی عمومی از عملکرد نظام، بسیار بالا و جدی است و به سرعت در حال گسترش به اصل انقلاب است».
آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این نامه نوشته که «در دستگاه‌های حکومتی ظلم‌هایی می‌شود که هر یک برای اسقاط یک امپراطوری بزرگ کفایت می‌کند».
وی تاکید کرده است: «اکثریت قاطع ملت خواهان تغییرات اساسی‌اند. عده‌ای به دنبال تغییر حتی با روش‌های خیلی تند و درگیری‌اند و عده‌ای نیز از بیم تبدیل شدن به شرایط برخی کشورهای منطقه و آسیب دیدن کشور و مردم، به دنبال روش‌های دیگری هستند. معلوم است که بهترین راه، انجام اصلاحات اساسی در درون سیستم است».
نامه آقای احمدی‌نژاد پس از اعتراض‌های دی ماه نوشته شده که برخی معترضان شعارهایی را علیه همه مقام‌های جمهوری اسلامی سر دادند و در روزهای بعد نیز تعدادی از معترضان در شعارهای خود از سلسله پهلوی حمایت کرده و خواستار تغییر حکومت شدند.
این نامه‌ها پس از بازداشت حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی، دو تن از نزدیک‌ترین افراد به او منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا