تازه‌های سیاسی

موضع مشترک آمریکا و عربستان در قبال ایران در دستور کار سفر پیش روی محمد بن سلمان

مواضع مشترک آمریکا و عربستان سعودی در مورد جمهوری اسلامی ایران، در دستور کار، سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به واشنگتن، و دیدار او با ترامپ در کاخ سفید قرار دارد.
در این سفر که روز سه شنبه ۲۹ اسفند صورت می‌گیرد، گسترش مناسبات دو جانبه در زمینه‌های مختلف، از جمله مبادلات تجاری و فروش‌های تسلیحاتی نیز، بخشی دیگر از مذاکرات و تبادل نظرها را تشکیل می‌دهد.
محمد بن سلمان، در برخورد با جمهوری اسلامی ایران، مواضع مشترکی با ترامپ دارد. هر دو نگران اشکالات برجام هستند. ترامپ می‌گوید: محدودیت‌های تعریف شده در این توافق، موقتی است و پس از سپری شدن دوره آنها، تهران برای تولید سلاح اتمی با محدودیتی نخواهد داشت.
محمد بن سلمان نیز در آستانه دیدارش با دونالد ترامپ در مصاحبه ای با برنامه تلویزیونی شبکه سی بی اس آمریکا موسوم به شصت دقیقه هشدار داد در صورتی که جمهوری اسلامی ایران موفق به تولید بمب اتمی شود عربستان سعودی نیز در همان مسیر گام بر می دارد.
محمد بن سلمان در همین مصاحبه آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران را با هیتلر مقایسه کرد.
او گفت: «او می خواهد، همانند هیتلر نفوذش را گسترش دهد. بسیاری از کشورهای اروپایی و جهان در ابتدا درک نمی‌کردند هیتلر تا چه می تواند خطرناک باشد. نمی‌خواهیم همان اتفاق در خاورمیانه رخ دهد.»
محمد بن سلمان، در واکنش به آن چه رقابت ریاض و تهران توصیف می شود، گفت که ایران در اندازه‌ای نیست که رقیب به حساب آید.
محمد بن سلمان تنها رهبر سعودی در یک دهه گذشته بوده که با رسانه های آمریکایی مصاحبه کرده است.

دکمه بازگشت به بالا