ایران

هشدار درباره تأمین آب اصفهان در تابستان ۹۷

در پی کاهش بی‌سابقه بارندگی و اعتراضات گسترده کشاورزان اصفهان، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان نسبت به تأمین آب این استان در تابستان ۱۳۹۷ هشدار داد.
هاشم امینی، مدیر آبفای اصفهان می‎گوید: کاهش بارندگی‎ها در سال آبی جاری استان اصفهان طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و حجم ذخیره سد زاینده رود به کمترین میزان ممکن رسیده است.
هاشم امینی با ابراز تردید نسبت به تأمین آب پایدار در تابستان پیش رو در اصفهان گفت: با توجه به کاهش بی سابقه بارندگی ها در حوضه آبریز زاینده رود، آورد آب به سد زاینده رود به ۵۶۰ میلیون مترمکعب در سال آبی جاری کاهش یافته که این رقم بدبینانه ترین تدوین سناریوی آورد آب به سد زاینده رود است».
این خبر در حالی منتشر می شود که خشکسالی درازمدت در ۹۰ درصد مساحت ایران استمرار یافته و تأمین آب شرب و کشاورزی ایران در سال ۹۷ با تردیدهایی جدی مواجه شده است. به استناد آمار ۱۰۰ روزه بارندگی در پاییز ۹۶، ایران با خشک‌ترین پاییز خود در طی سال‌های آماربرداری مواجه بود.
گفتنی است: علاوه بر خشکسالی درازمدت در ایران، سیاست‌های نادرست مرتبط با مدیریت منابع آبی کشور در سه دهه گذشته؛ عامل اصلی بحران کم‌آبی در ایران عنوان شده است.
از سوی دیگر؛ گسترش اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان، بر نگرانی حاکمیت در حوزه‌ی آب و تأمین نیازهای آب کشاورزی و آشامیدنی افزوده و به یکی از موضوعات مورد بحث در نشست سران سه قوه تبدیل شده است.

دکمه بازگشت به بالا