حقوق بشر

چهار سازمان حقوق بشری: به آزار خانواده کشته‌شدگان در زندان‌های ایران خاتمه دهید

چهار سازمان حقوق بشری اعلام کرده‌اند که مقامات جمهوری اسلامی، خانواده بازداشت ‌شدگانی که در زندان‌ها جانشان را (به طرز مشکوکی) از دست داده‌اند، مورد آزار و تهدید قرار میدهد. دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، کمپین حقوق بشر در ایران، و عدالت برای ایران، در این بیانیه از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند، به «کارزار آزار و ارعاب» این خانواده‌‌ها پایان دهد.
این چهار سازمان حقوق بشری در بیانیه مشترکی، که ۲۳ اسفند منتشر شده، از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌اند، به گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه دهد، از زندان‌های ایران بازدید کند و همچنین، یک کمیسیون مستقل، برای تحقیق درباره مرگ‌های مشکوک در زندان‌های ایران تشکیل دهد.
در بیانیه مشترک این چهار سازمان حقوق بشری آمده: از دی ۹۶ تاکنون دست‌کم ۵ نفر از بازداشتی‌ها به طرز مشکوکی در زندان‌ها کشته شده‌اند. مقامات قضایی ادعا کرده‌اند که سینا قنبری، وحید حیدری و کاووس سید امامی در زندان خودکشی کرده‌اند.
آن‌ها همچنین اعلام کرده بودند که سارو قهرمانی که در اعتراضات سراسری دی بازداشت شد، در درگیری مسلحانه با مأموران کشته شده. خانواده‌ها اما این ادعاها را رد کرده‌اند.
آثار شکنجه بر بدن سارو قهرمانی مشاهده ‌شده است.
محمد راجی یکی از اعضای جامعه دراویش گنابادی ۱ اسفند در جریان درگیری مأموران با دراویش در گلستان هفتم بازداشت شد و ۱۳ روز بعد مسئولان به خانواده او خبر دادند که بر اثر ضربات وارده در بیمارستان بقیه‌الله جان خود را از دست داده.
چهار سازمان حقوق بشری در بیانیه مشترکشان گفته‌اند خانواده‌های این کشته‌شدگان در زندان‌ها یا در حین بازجویی‌‌ها در صدد دادخواهی برای روشن شدن حقیقت برآمده‌اند اما مقامات قضایی و امنیتی آن‌ها را تهدید کرده‌اند تا صدای دادخواهی‌شان خاموش شود.
به گزارش این بیانیه: تهدید خانواده‌ها حتی پیش از اعلام درگذشت بستگانشان، تهدید و بازداشت وکلا و تلاش برای بدنام کردن آن‌ها از ترفندهایی‌ست که مقامات قضایی برای خاموش کردن صدای دادخواهی خانواده‌های کشته‌شدگان در زندان‌ها به کار می‌‌بندند.
در بخشی دیگری از بیانه مشرکت این چهار سازمان حقوق بشری آمده که علاوه بر این تهدیدها، به نظر می‌رسد مقامات امنیتی و قضایی ایران در مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگ و سازمان‌یافته تلاش کرده‌اند شواهد مربوط به شکنجه، هتک شخصیت و بدرفتاری و قتل این کشته‌شدگان را پنهان کنند.
وکلا نیز به خاطر انجام پیگیری‌های قانونی پیام‌های تهدیدآمیز دریافت کرده‌اند و یا برای کناره‌گیری از پرونده تحت فشار قرار گرفته‌اند. دست کم یک وکیل برای صحبت با رسانه‌ها بازداشت شده‌ است.

دکمه بازگشت به بالا