تازه‌های سیاسی

اعتراض به نقض خشن حقوق بشر در ایران در گزارش سالانه سازمان ملل

زید رعد حسین، دیپلمات اردنی و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز چهارشنبه ۱۶، گزارش سالانه این نهاد، درباره نقض و تهدید حقوق بشر در جهان را منتشر کرد. در این گزارش نسبت به نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شده. است.

در این گزارش که از سوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تهیه شده، از تهدید و نقض خشن حقوق بشر در بیش از ۵۰ کشور جهان ابراز نگرانی شده است. آمریکا و شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز، در گزارش سالانه کمیساریای عالی حقوق بشر، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر در گزارش سالانه خود، نسبت به نقض خشن حقوق بشر در ایران، ابراز نگرانی کرد. او از اعدام کسانی در ایران انتقاد کرد که به هنگام ارتکاب جرم، به سن قانونی نرسیده بودند.

افزون بر آن، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل سرکوب خشن کسانی که در دی‌ماه سال جاری برای کسب حقوق اجتماعی و علیه نابسامانی‌های اقتصادی به خیابان‌ها آمده بودند، را محکوم کرد.

در گزارش سالانه حقوق بشر سازمان ملل همچنین به موارد مرگ‌های مشکوک معترضان در زندان‌های جمهوری اسلامی نیز اشاره شده است.

در این گزارش به نارضایتی عمومی مردم ایران نسبت به نرخ بالای بیکاری جوانان، نابرابری و بی‌عدالتی‌های اجتماعی، رفتار نامتعارف و غیرقابل پیش بینی نهادهای دولتی اشاره شده است.

در گزارش سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران از جمله چنین آمده است: “اقدامات سرکوبگرانه، نظیر دستگیری و تعقیب و پیگرد مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران، کنشگران بین‌المللی محیط زیست و زنان معترض به حجاب اجباری صرفا باعث دوری و فاصله بیشتر مردم از حکومت می‌شود”.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که گزارش ویژه دبیرکل سازمان ملل درباره ایران روز ۲۱ مارس به شورای امنیت عرضه خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا