تازه‌های سیاسی

موسوی و کروبی همچنان معترضند؛ یک روحانی نزدیک به سپاه گفته: عذرخواهی کنند.

در حالیکه برخی از نمایندگان و چهره های نزدیک به دولت روحانی، از احتمال رفع حصر، یا کاهش محدودیت‌های محصوران تا نوروز خبر داده‌اند، یک روحانی بانفوذ اصولگرا، رفع حصر را، در گرو ابراز پشیمانی محصوران دانسته است. این در حالی است که این حصر شدگان نه تنها نشانه ای برای عذرخواهی نشان نداده اند؛ بلکه مهدی کروبی به تازگی نامه سرگشاده دیگری به علی خامنه ای نوشته است.

مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه، روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، به خبرگزاری ایلنا گفته است: که رفع حصر چند راه دارد، که یکی از آنها محاکمه محصوران است؛ اما در صورت محاکمه آنها به اعدام محکوم می شوند.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراضات سال ۸۸ از بهمن ماه سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند.

طی ماههای اخیر و در پی وخامت حال مهدی کروبی و کسالت میرحسین موسوی، برخی از محدودیت‌های حصر از جمله دیدار با اعضای درجه اول خانواده برداشته شد. طی روزهای گذشته علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قول‌هایی در مورد گشایش در مورد حصر داده شده است، به خبرنگاران گفت: «انتظار داریم تا پایان امسال به این مسئله پایان داده شود و با این حال، منتظریم ببینیم به قولشان عمل می‌کنند یا خیر.»

حال آقای ذوالنور که گفته شده چند بار با مهدی کروبی دیدار کرده، گفته است که شرط رفع حصر از آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد، این است که «اعتراف به اشتباهشان کرده، عذرخواهی کنند و در مسیر جبران حرکت کنند.»

این در حالیست مهدی کروبی و میرحسین موسوی بارها بر انتقاد خود به برخوردهای صورت گرفته با معترضان در سال ۸۸ و رویه جاری در کشور تاکید کرده اند.

مهدی کروبی بهمن ماه امسال در نامه‌ای به آیت الله خامنه‌ای به اقدامات رهبر جمهوری اسلامی در سی سال گذشته انتقاد کرده و خواستار پاسخگویی او در مورد کارنامه رهبری اش شد. او همچنین از دخالت سپاه در امور اقتصادی، فرهنگی و مهندسی انتخابات انتقاد کرد. زهرا رهنورد و میرحسین موسوی نیز پیشتر اعلام کرده بودند که در نظرات آنها در مورد انتخابات سال ۸۸ و حوادث پس از آن تغییری صورت نگرفته است.سخنان مجتبی ذوالنور، که حدود ۱۲ سال جانشین ولی فقیه در سپاه پاسداران بود، بسیار نزدیک به اظهارنظرهای مقام‌های سپاه و دستگاه قضایی درباره رفع حصر است.

دکمه بازگشت به بالا