تازه‌های سیاسی

سئول: گفت‌وگوهای دو کره به معنی کاهش فشارها علیه پیونگ یانگ نیست

به دنبال اعلام آمادگی پیونگ یانگ برای گفت‌وگو، کره جنوبی روز چهارشنبه برخی نگرانی‌ها، در مورد کاهش احتمالی فشارها بر همسایه شمالی اش را بی‌مورد دانست، و گفت: از سرگیری مذاکرات دو کره، دلیلی بر کاهش فشارها علیه پیونگ یانگ نیست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی، این اظهارات را در نشستی با رهبران احزاب سیاسی کشور، و یک روز پس از بازگشت هیات اعزامی دولت او، از سفر به پیونگ یانگ و دیدار با رهبر کره شمالی بیان کرد.

رهبران اپوزوسیون محافظه کار کره جنوبی در دیدار روز چهارشنبه خود با آقای مون در کاخ ریاست جمهوری از این ابراز نگرانی کردند که پیونگ یانگ با این حربه ‌می‌خواهد از فشارها علیه خود کم کند و واقعا قصد دست کشیدن از برنامه هسته‌ای اش را ندارد.

رئیس جمهوری کره جنوبی در واکنش گفت «تحریم‌ها و فشار بر کره شمالی تنها توسط کره جنوبی اعمال نشده‌اند – این اقدامات بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شده و آمریکا هم تحریم‌های سنگینی را بطور یکجانبه اعمال کرده است.»

مون جائه با تاکید بر این که به صرف آغاز گفت‌وگوهای بین سئول و پیونگ یانگ، تلاش‌های بین المللی برای تحت فشار گذاشتن رژیم کره شمالی نمی‌تواند کاهش یابد، گفت این چیزی نیست که بخواهیم و اصولا امکان پذیر هم نیست.

به دنبال دیدار روز یکشنبه اعضای هیات ویژه کره جنوبی با کیم جونگ اون در پیونگ یانگ، سئول روز سه‌شنبه از تمایل حکومت کره شمالی به گفت‌وگو با ایالات متحده و همچنین توافق برای گفت‌وگو در سطح سران دو کره در اواخر ماه آوریل خبر داد.

در همین حال در روز چهارشنبه، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن استقبال از پیشرفت گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین دو کره، بر لزوم شناسایی ارزش فرصت بوجود آمده و حفظ آن به منظور یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای بحران شبه جزیره کره تاکید کرد.

دکمه بازگشت به بالا