ایران

در آغاز فصل برداشت صیفی‌جات، قیمت سیب‌زمینی افزایش یافت

در آغاز فصل برداشت صیفی‌جات، قیمت سیب‌زمینی به هشت هزار تومان برای هر کیلو رسید.
حسین ابراهیمی، رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از بررسی پرونده افزایش قیمت سیب‌زمینی در ستاد تنظیم بازار خبر داد و با اشاره به لزوم پیگیری این مسئله از سوی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد که افزایش قیمت سیب‌زمینی ممکن است به افزایش صادرات، مشکلاتی در تولید و عرضه؛ و یا احتکار این محصول توسط بانکداران مربوط باشد.
گفتنی‌ست: از فروردین سال جاری تاکنون قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در میدان مرکزی تره‌بار از سه هزار تومان به هفت هزار تومان و سپس به هشت هزار تومان رسید.
قابل به اشاره است که در این میان؛ دست کشاورزان و مصرف‌کنندگان که هر دو از لایه‌های کم‌درآمد جامعه‌اند خالی می‌ماند.
پیش از این؛ با بالا گرفتن انتقادات از صدور صیفی‌جات به عراق، دفتر توسعه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که صرفاً مازاد تولیدات به خارج از ایران صادر می‌شود.
بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته بیش از ۶۱۰ هزار تن سیب‌زمینی به خارج از ایران صادر شده است.
با سقوط ارزش پول ایران در برابر دلار آمریکا صادرات سودآورترین امکان کسب درآمد سرشار برای تولیدکنندگان است. آن‌ها محصولاتشان را با ریال تولید می‌کنند و در کشورهای همسایه به دلار می‌فروشند. در این بین صادرات محصولات خام کشاورزی که با آب کم و امکانات محدود در فلات ایران تولید می‌شود، سودآورترین امکان برای کسب درآمدهای سرشار است که به حیب دلالان و محتکران می‌ریزد. صیفی‌جات بخش عمده‌ای از سبد غذایی اقشار کم‌درآمد را تشکیل می‌دهد. این محصولات اما در کشورهای همجوار به ویژه در عراق خریدار دارد.

دکمه بازگشت به بالا