ایران

۱۱سوال مجمع تشخیص مصلحت از روحانی درباره لوایح پولشویی

رسانه‌های ایران روز یکشنبه گزارش دادند که «کمیسیون مشترک» مجمع تشخیص مصلحت نظام که در حال بررسی دو لایحه مرتبط با پولشویی است، سوالات اعضای مجمع را برای حسن روحانی، رئيس‌ جمهور ایران، ارسال می‌کند.
در گزارش رسانه‌های ایران تعداد این سوالات ۱۱ مورد عنوان شده؛ اما جزئیات بیشتری درباره آن منتشر نشده است.
از چهار لایحه‌ای که دولت جهت تلاش برای ماندن در اف ای تی اف به مجلس ارائه کرده دو لایحه حیاتی پالرمو و سی‌اف‌تی از سوی شورای نگهبان رد شد و تصمیم‌گیری درباره آنها به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شده است.
این دو لایحه اکنون حدود پنج ماه است که در مجمع تشخیص معطل مانده‌اند .مخالفان تصویب این لوایح که عمدتا از مخالفان دولت حسن روحانی هستند، می‌گویند با این کار، راه برای اعطای کمک مالی به «حماس» و «حزب‌الله لبنان» مسدود شده و متقابلا راه جاسوسی علیه جمهوری اسلامی باز می‌شود.
موافقان تصویب این لوایح با اشاره به اینکه مخالفت‌ها به دلیل ترس از شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فساد بانکی است، هشدار داده‌اند در صورت عدم تصویب این لوایح، امکان استفاده از فرصت‌های احتمالی مانند کانال مالی اتحادیه اروپا و کاهش فشار تحریم‌ها از دست می‌رود.
در همین ارتباط، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس ایران نیز دلیل مخالفت‌ها با FATF را شناخته شدن “گردن کلفت‌هایی” دانسته که “به راحتی در کشور (ایران) پول جا به جا می‌کنند.”
حسن روحانی به طور معمول در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت نمی‌کند و به نظر می‌رسد به همین دلیل، اعضای کمیسیون تصمیم گرفته‌اند سوالات را برای وی ارسال کنند.

دکمه بازگشت به بالا