تازه‌های سیاسی

نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در رابطه با حمله به نفتکش‌ها

وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی که ۲۷ خرداد در لوکزامبورگ برگزار می‌شود، تنش‌های فزاینده در منطقه خاورمیانه و دست داشتن احتمالی ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان را بررسی خواهند کرد.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا از جمله شرکت کنندگان در این نشست هستند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، از جمله محورهای اصلی گفت‌وگوهای این نشست برآورد آمریکا در مورد دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان خواهد بود.
پنج‌شنبه هفته گذشته دو نفتکش متعلق به نروژ و ژاپن در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت. چند ساعت بعد از این حملات آمریکا بر پایه “اطلاعات امنیتی” ایران را مسئول شناخت.
اتحادیه اروپا تا به‌حال در این زمینه اقدامی خاص انجام نداده و تنها از همه طرف‌ها خواسته است، از خود خویشتن‌داری نشان دهند و از برخوردهای تحریک‌آمیز بپرهیزند.
آمریکا و بریتانیا هر دو قطعی بودن دست داشتن سپاه پاسداران ایران در حمله به نفتکش‌ها را عنوان کرده‌اند.
آنتونیو گوترش، ‌دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار انجام تحقیقاتی مستقل در باره این موضوع شده و تأکید کرده است: «بسیار مهم است که حقیقت در این مورد روشن شود.»
وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا علاوه بر حمله به دو نفتکش در دریای عمان، راجع به اوضاع ونزوئلا و سودان نیز بحث و مذاکره خواهند کرد. از دیگر محورهای گفت‌وگوهای نشست لوکزامبورگ سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا و کارآمدتر کردن آن خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا