ایران

عراقچی: خروج از برجام در دستور کار قرار دارد

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، بعد از دیدار با هلگا اشمید، دیپلمات آلمانی اتحادیه اروپا تصریح کرد، مهلت ۶۰ روزه‌ای که ایران به کشورهای باقیمانده در برجام، جهت عمل به تعهدات بانکی و نفتی داده تمدید نخواهد شد.
آقای عراقچی، بعد از دیدار با هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد، در صورتی که ایران از رفع تحریم‌ها و بخصوص تحریم‌های هسته‌ای بهره‌مند نشود، تعهدات خود را “پله‌پله کاهش” و خروج از برجام را آغاز خواهد کرد.
آنطور که باشگاه خبرنگاران جوان از رسانه‌های خبری منتسب به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گزارش داده، عراقچی تأکید کرده مهلت ۶۰ روزه‌ تعیین‌شده توسط ایران “به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود و ایران اقدامات بعدی یا همان گام دوم را اجرایی می‌کند، مگر این که آن‌ها خواسته‌های ایران را تأمین کنند.
ایران این مهلت ۶۰ روزه را در اردیبهشت ماه برای کشورهای باقیمانده در توافق‌نامه اتمی قائل شد و از آن‌ها خواست در این مدت تعهدات خود، به ویژ‌ه تعهدات در حوزه‌های بانکی و نفتی را اجرا کنند در غیر این صورت ایران نیز مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.
عراقچی همچنین در مورد سازوکار ویژه مالی برنامه‌ریزی شده (اینستکس) توسط اروپا و با اشاره به دو نهاد متناظر اینستکس در تهران و اروپا گفت، در این مدت بین این دو نهاد جلسات زیادی برگزار شده و این دو نهاد برای کار کردن با هم آماده می‌شوند. با وجود این او تأکید کرد که این روند “بسیار کندتر از انتظارات پیش رفته است.
عراقچی گفته، توقع ایران از اینستکس تنها به عملی شدن آن محدود نمی‌شود و این سازوکار باید کالاهای غیر تحریمی را نیز شامل شود.
گفتنی است، پیشتر اخباری مربوط به احتمال تحریم “اینستکس” از سوی آمریکا نیز منتشر شده بود.

دکمه بازگشت به بالا