تازه‌های سیاسی

حمله به دو کشتی ژاپنی در دریای عمان و متهم شدن رژیم ایران

نیروی دریایی آمریکا صبح پنج‌شنبه، ۲۳ خردادماه خبر داد  که دو نفت‌کش در دریایی عمان دچار سانحه شدند و نیروی دریایی در حال کمک به خدمه دو نفت‌کش است. همزمان  منابع ژاپنی گفته‌اند که این کشتی‌ها حامل “محموله‌های مرتبط با ژاپن” بوده‌اند.

خبرگزاری ژاپنی ان‌اچ‌کی به نقل از وزیر تجارت این کشور گفته است دو کشتی حامل محموله‌های “مرتبط با ژاپن” در نزدیکی تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفته است.

در همین حال ، خبرگزاری رویترز این دو نفتکش را «فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال و «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما معرفی کرده و به نقل از منابع کشتیرانی گزارش داده است که خدمه هر دو نفتکش تخلیه شده و در سلامت هستند.

همزمان  خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – به نقل از “یک منبع آگاه” مدعی شد  که ۴۴ ملوان دو فروند کشتی نفتکش خارجی که در دریای عمان دچار حادثه شده بودند با هماهنگی مرکز جستجو و نجات دریایی هرمزگان از آب گرفته شدند و توسط شناور ناجی ایرانی به بندر جاسک منتقل شده‌اند.

این خبرگزاری می‌افزاید که اولین شناور ساعت ۸ و۵۰ دقیقه صبح امروز ۲۳ خرداد در فاصله ۲۵ مایلی جاسک دچار حادثه شد و ساعت بعد، نفتکش دوم در ساعت ۹ و۵۰ دقیقه در فاصله ۲۸ مایلی جاسک دچار حریق شد.

در تحلیل این رویداد،  روزنامه العرب  می گوید: اثرانگشت رژيم ایران در حمله جدید به دو نفتکش در دریای عمان مشاهده می شود

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی انتشار این خبر، بهای نفت در بازارهای جهانی با دست‌کم ۴ درصد افزایش روبه‌رو شده است.

گفنتنی است که یک ماه پیش، در ۲۲ اردیبهشت، چهار نفتکش حامل پرچم‌های سعودی، امارات و نروژ در نزدیکی بندر فجیره امارات هدف حمله قرار گرفتند و این سه کشور در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که این حمله «ماهرانه و هماهنگ»، «به احتمال زیاد توسط یک عامل دولتی انجام شده است».

 

دکمه بازگشت به بالا