تازه‌های سیاسی

نیویورک تایمز: مقام‌های ایران مانع ادامه کار خبرنگار ما در تهران شده‌اند

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز اعلام کرده است: مقام‌های ایران طی چهار ماه گذشته مانع ادامه کار توماس اردبرینک خبرنگار این روزنامه در تهران شده‌اند.

آقای اردبرینک، شهروند هلند از سال ۲۰۱۲ تاکنون به عنوان خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در ایران فعالیت کرده است. او که ساکن تهران است از اواخر فوریه سال جاری میلادی به دلیل لغو مجوز کارش نتوانسته است به کار خود ادامه دهد.

روزنامه نیویورک تایمز اضافه کرده است، توماس اردبرینک پیش از این برای روزنامه واشینگتن پست در تهران کار می کرده است.

اما پس از او جیسون رضاییان، روزنامه‌نگار ایرانی – آمریکایی، به عنوان خبرنگار برای روزنامه واشینگتن پست در تهران مشغول به کار شد که در تیرماه سال ۱۳۹۳ بازداشت شد.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ۳۱ تیرماه سال ۹۳ جیسون رضاییان را همراه با همسرش، یگانه صالحی، در آپارتمان‌شان در تهران بازداشت کردند. این دو سپس به زندان اوین منتقل شدند.

خانم صالحی پس از ۷۱ روز بازداشت و با وثیقه ۳۲ هزار دلاری از زندان آزاد شد. ولی جیسون رضاییان در دادگاه به جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی متهم و از سوی قاضی صلواتی محاکمه شد.

رضاییان در نهایت پس از ۵۴۴ روز زندان همراه گروهی دیگر از شهروندان ایرانی‌آمریکایی زندانی در ایران، در جریان مبادله با گروهی از زندانیان ایرانی‌تبار در آمریکا، و در روز اجرایی‌شدن توافق اتمی، آزاد شد.

جلوگیری از گردش آزادانه اطلاعات در ایران، همواره مورد انتقاد فعالان حقوق بشری و نهادهای بین المللی قرار گرفته است.

رادیو و تلویزیون نیز در ایران، در انحصار حاکمیت است و نگاه مذهبی و فرقه‌گرای حاکمیت، بخش بزرگی از اقوام و مذاهب ایران؛ از جمله اهل سنت با تنوع قومی را از داشتن رسانه مستقل در داخل ایران محروم کرده است.

دکمه بازگشت به بالا