اقتصادی

شیب تند افزایش قیمت مسکن در تهران

بانک مرکزی در گزارشی؛ قیمت و شمار معاملات اردیبهشت‌ماه مسکن در تهران را منتشر کرده است. بر این اساس در اردیبهشت‌ماه امسال، شمار ۱۲هزار و ۱۲۸ واحد مسکونی در تهران معامله شده است که این تعداد نسبت به فروردین‌ماه، حدود ۳,۵ برابر شده است، اما همزمان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی ۳۶,۵ درصدی داشته است.

همچنین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت‌ماه ۱۲ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان بوده که نسبت به فروردین‌ماه، ۱۲,۵ درصد افزایش داشته است.

قیمت مسکن در تهران نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد و نسبت به اردیبهشت دو سال قبل ۱۷۹ درصد افزایش یافته است.

گرانی مسکن در پایتخت، در دو سال گذشته از بخش‌های شمالی شهر آغاز شد و از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ به مناطق جنوبی شهر کشیده شد تا جایی که در اردیبهشت‌ماه امسال منطقه ۹ تهران با ۱۳۴ درصد رشد سالیانه از بالاترین نرخ افزایش قیمت برخوردار بود و مناطق ۱۰، ۱۴ و ۱۵ در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در ماه‌های گذشته بیشترین تقاضاها در تهران به سمت آپارتمان‌های ۵۰ تا ۷۰ مترمربعی جلب شد و این دسته از آپارتمان‌ها در مدت کوتاهی کمیاب شدند.

به‌گفته بانک مرکزی ایران معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران در اردیبهشت امسال به ۱۲,۱ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۶,۵ درصد کاهش داشته است.

یکی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته جهش ناگهانی نرخ ارز عنوان شده است. مردم با کاهش ارزش پول ملی دارایی‌های ریالی خود را به سکه، ارز و ملک تبدیل  کرده و از این رو به دنبال افزایش تقاضا و کمبود عرضه در بازار و همچنین افزایش تورم، قیمت‌ها با شیب تندی رو به افزایش گذاشته است.

با کاهش نسبی قیمت ارز، طلا و سکه در بازار، برخی انتظار دارند قیمت مسکن کاهش یابد، این در حالی است که هزینه ساخت مسکن در ایران با توجه به رشد مواد اولیه نظیر مصالح ساختمانی، آهن آلات و… افزایش یافته است. بر این اساس انبوه‌سازان بر این نظرند که افزایش قیمت مسکن، رویدادی اقتصادی‌ست و نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها در اثر کاهش قیمت در بازارهای موازی را داشت.

در ایران ۳۱ درصد خانوارها مستأجر هستند و در پنج سال اخیر شمار مستأجرها از ۲۶،۶ درصد به ۳۰،۷ درصد افزایش یافته است.

 

دکمه بازگشت به بالا