ایران

یک مقام مسئول: مبادلات بانکی در تأمین دارو «همچنان با مشکل مواجه است»

بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایلنا ابراز داشت: مبادلات بانکی در تأمین دارو «همچنان با مشکل مواجه است».

وی ، این مشکلات را ناشی از تأثیر تحریم ها عنوان کرد.

اخیراً گزارش‌هایی از کمبود برخی داروها و دستگاه‌های پزشکی در ایران منتشر شده، اما با تأیید و تکذیب‌های زیادی همراه بوده است.

از سوی دیگر؛ آمریکا اعلام کرده‌ که صادرات دارو، غذا و محصولات پزشکی به ایران آزاد است.

بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین گفته است: کشورهایی از جمله سوئیس اعلام آمادگی کردند که در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی آمادگی لازم برای کمک به ایران را دارند.

نظام تهران، جزئیات ورود کالاها به ایران طی سال جاری را منتشر نکرده، اما آمارهای منتشر شده توسط سایت رسمی اتاق بازرگانی، حاکی‌ست که ایران در سال ۹۷؛ حدود ۱٫۲۴ میلیارد دلار دارو وارد کرده که ۲۱۳ میلیون دلار آن از سوئیس و حتی ۳۳ میلیون دلار آن مستقیماً از آمریکا بوده‌است.

ایران در سال گذشته از حدود ۸۰ کشور واردات دارو داشته است.

گفته می‌شود: عدم شفافیت در مبادلات بانکی ایران و سوءاستفاده‌های کلان اقتصادی و مالی در زمینه وارادت اقلام غذایی و دارویی که –به گفته آمریکا: از تحریم‌ها معاف هستند- مشکلاتی جدی برای مردم به‌خصوص در حوزه دارو ایجاد کرده است.

در عین حال؛ گزارش‌های زیادی دربارهٔ سوء استفاده‌های مالی در بخش پزشکی و دارویی در ایران منتشر شده‌است. دی‌ماه گذشته؛ رسانه‌های ایران از دو پزشک به‌عنوان «سلطان تجهیزات پزشکی» نام بردند و از محکومیت آنها، مجموعاً به ۳۰ سال زندان و پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد ریال جریمه خبر دادند.

این افراد ۴۹۴ هزار قطعه پزشکی تقلبی به ارزش ۷۳ میلیون دلار را از شرکت‌های چینی خریداری کرده و با برچسب و نام محصولات بریتانیا به ایران قاچاق نموده و به بیمارستان‌ها و پزشکان فروخته بودند.

دکمه بازگشت به بالا