تازه‌های سیاسی

کمیسیون انتخابات افغانستان: به دلیل ناامنی بیش از دو هزار مرکز رای‌گیری باز نخواهد شد

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان در یک نشست خبری در کابل بیان داشت که موقعیت بیش از هفت هزار و ۳۰۰ مرکز رای‌گیری در سراسر افغانستان مشخص شده ولی این کمیسیون تنها قادر به فعال کردن کردن اندکی بیشتر از پنج‌هزار مرکز خواهد بود.

وی تصریح کرد: نهادهای امنیتی به تامین امنیت این پنج‌هزار مرکز اطمینان داده‌اند.

در انتخابات پارلمانی سال گذشته نیز بیش از دو هزار و ۵۰۰ مرکز رای‌گیری به دلایل امنیتی باز نشد و انتخابات تنها در بیش از پنج‌هزار مرکز که شامل ۲۱ هزار محل رای‌گیری می‌شد، برگزار شد.

مسئولان امنیتی افغانستان اعلام کرده اند که تلاش برای تامین امنیت شمار بیشتری از مراکز رای‌دهی جریان دارد.

برای تامین امنیت انتخابات پارلمانی سال گذشته بیش از پنجاه هزارنیروهای امنیتی گماشته شده بودند.

وزارت داخله/کشور، وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی سه نهاد امنیتی افغانستان هستند که در تامین امنیت انتخابات پارلمانی فعال بودند. نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان نیز به این نهادهای امنیتی کمک کردند.

در روز برگزاری انتخابات، نیروهای امنیتی برای حفظ امنیت و جلوگیری از حمله به رای‌دهندگان در محل‌های رای‌گیری مستقر خواهند شد.

از سوی دیگر؛ ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان در پیامی گفته است که این گروه تا دست یافتن به اهدافش به جنگ ادامه خواهد داد.

این پیام چندین صفحه‌ای که روز (۱۱ جوزا/خرداد) منتشر شد، امیدواری‌ها برای برقراری آتش‌بس را در آینده نزدیک از بین برد.

محمد عمر داوودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح و نماینده رئیس‌جمهوری افغانستان در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح در واکنش به پیام رهبران طالبان گفته است: در این پیام “توقع مردم افغانستان مبنی آتش‌بس” برآورده نشده است.

دکمه بازگشت به بالا