تازه‌های سیاسی

محاکمه محمدرضا خاتمی به دلیل اظهاراتش درباره ‘تقلب’ در انتخابات سال ۸۸

محمدرضا خاتمی، از چهره های سیاسی اصلاح‌طلب در ایران به دلیل اظهاراتش درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در حال محاکمه است.

دادگاه محمدرضا خاتمی، برادر رئیس جمهور پیشین ایران در شعبه ۱۰۵۷ مجتع قضایی کارکنان دولت برگزار می‌شود. رئیس این دادگاه قاضی عالیشاه است و پیش از این حسین فریدون، برادر رئیس جمهور فعلی ایران را محاکمه کرده است.

محمدرضا خاتمی سال گذشته در مصاحبه‌ای اینترنتی در مورد انتخابات ۱۳۸۸ که محمود احمدی نژاد در آن برنده انتخابات اعلام شد، گفت در آن سال “کودتای انتخاباتی” و “تقلب” صورت گرفت”.

آقای خاتمی گفته بود که “هشت میلیون رای به صندوق ها اضافه شد.”

گزارش شده که جلسه محاکمه محمدرضا خاتمی به صورت علنی‌ست، اما قاضی اجازه انتشار محتوای دادگاه را نمی‌دهد و از ورود خبرنگاران هم به سالن دادگاه جلوگیری شده است.

برخی چهره‌های اصلاح‌طلب برگزاری این دادگاه را “تاریخی” خوانده‌اند، اما بسیاری از منتقدان و کنشگران سیاسی، با «یکی خواندن» جناح‌های قدرت در ایران»، از اصلاح‌طلبان تحت عنوان «استمرارطلبان نظام تهران» یاد نموده و بر این باورند که شرایط سیاسی ایران در عرصه مردمی و اجتماعی؛ به صورتی فراگیر، شاکله‌ی «گذر از کلیت نظام» را به خود گرفته است.

 

دکمه بازگشت به بالا