تازه‌های سیاسی

برگزاری نشست چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان در مسکو

نشست دو روزه‌ چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان سه‌شنبه ۷ خرداد در مسکو آغاز شد. روز نخست این نشست به ۱۰۰ سالگی روابط دیپلماتیک روسیه و افغانستان اختصاص دارد و در روز دوم، شخصیت‌های افغان با نمایندگان طالبان گفت‌وگو خواهند کرد.

ضمیرکابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان روز گذشته، خبر برگزاری این نشست را تأیید کرد. او گفت: «ما از طالبان و سیاستمداران افغان دعوت کردیم تا در نشستی رسمی که به‌مناسبت تجلیل از ۱۰۰ سال روابط دیپلماتیک میان افغانستان و روسیه است، شرکت کنند. پس از نشست آن‌ها حق دارند با هم گفت‌وگو کنند».

حامد کرزی، رئیس‌‎جمهوری پیشین افغانستان، عطا‌محمد نور، رئیس اجرایی جمعیت، حنیف اتمر، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح، رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه پیشین، زلمی رسول، مشاور امنیت ملی سابق و نیز یک هیئت ۱۴ نفری طالبان به رهبری ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان برای شرکت در این نشست دو روزه، به مسکو رفته‌اند.

شیرمحمد استانکزی، از مذاکره‌کنندگان ارشد طالبان نیز در این نشست شرکت دارد.

همچنین به نمایند‎‌گی از دولت افغانستان، لطیف بهاند، سفیر افغانستان در مسکو در این نشست شرکت دارد.

ملا عبدالغنیِ برادر، معاون سیاسی طالبان نیز در این نشست طی سخنان کوتاهی تأکید  کرد که برای دستیابی به صلح، اشغال افغانستان توسط کشورهای خارجی باید پایان یابد.

در ماه فوریه سال جاری میلادی / بهمن‌ماه سال گذشته مسکو میزبان نخستین نشست شخصیت‌های سیاسی افغانستان و نمایندگان طالبان بود.

از نشست‌های مسکو به‌عنوان گام دیگری در فرایند حل و فصل جنگ ۱۷ ساله افغانستان نام برده می‌شود؛ روندی که از زمان انتصاب زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در ماه سپتامبر گذشته، شتاب گرفته است.

 

دکمه بازگشت به بالا