تازه‌های سیاسی

دونالد ترامپ: ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم

رئیس‌جمهوری آمریکا که در ژاپن به سر می‌برد امروز دوشنبه ۶ خرداد درباره ایران گفت: ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم ما به دنبال این هستیم که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد.

این در حالی است که هفته گذشته ترامپ جمهوری اسلامی را به نابودی تهدید کرد و گفت: اگر دست به کاری بزنند، نابود خواهند شد.

دولت آمریکا همچنین در هفته‌های گذشته به طور مرتب از تهدید ایران برای نیروهای آمریکایی در منطقه سخن گفته است.

دونالد ترامپ در توکیو درباره احتمال مذاکره با ایران نیز گفت: من معتقدم که ایران مایل به مذاکره است و اگر آنها مایل به مذاکره باشند، ما هم خواهان آن هستیم.

در پی بالا گرفتن تنش‌های لفظی میان تهران و واشنگتن، آمریکا ناو هواپیمابر لینکلن و بمب‌افکن بی ۵۲ را به منطقه ارسال کرده است. با این همه رئیس جمهوری آمریکا همواره تاکید کرده که قصد رویارویی نظامی با ایران را ندارد و تنها خواهان فشار اقتصادی بر این کشور است تا حاضر به مذاکره بر سر موضوعات منطقه‌ای، موشکی و هسته‌ای شود.

شینوز آبه نخست‌وزیر ژاپن نیز اعلام کرده که به منظور میانجیگری در بحران خاورمیانه قصد سفر به تهران را دارد و چراغ سبز این سفر را هم ترامپ نشان داده است، با گفتن این که: خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد، اتفاق خوبی خواهد بود.

در عین حال عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران پیش از آنکه برای ادامه رایزنی‌هایش درباره تنش ایران با آمریکا در خلیج فارس از عمان راهی کویت شود، با انتشار پیامی در توییتر نوشت: هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهیم داشت؛ اما آماده مذاکره با تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس برای برقراری روابطی متوازن و سازنده بر اساس احترام و منافع متقابل هستیم.

دکمه بازگشت به بالا