اقتصادی

توقف فعالیت بیش از نیمی از شرکت‌های آلمانی در ایران

فولکر ترایر، رئیس تجارت خارجی اتاق صنایع و بازرگانی آلمان، روز یک‌شنبه (۵ خرداد) اظهار داشت که از ۱۲۰ شرکت آلمانی که در ایران فعال بوده‌اند، اکنون تنها ۶۰ شرکت در ایران باقی مانده‌اند.

او در مصاحبه‌ با روزنامه هاندلزبلات آلمان صریح کرد: در سه‌ماهه اول امسال، صادرات آلمان به ایران نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد کاهش یافته و در عین حال صادرات ایران به آلمان نیز حدود ۴۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته فولکر ترایر، صادرات آلمان به ایران از ماه ژانویه با افتی چشمگیر به حدود ۳۳۹ میلیون یورو در ماه مارس رسیده‌است.

بنا به گزارش اتاق صنایع و بازرگانی آلمان، در دهه ۱۹۷۰ کشور ایران پس از ایالات متحده آمریکا، دومین بازار مهم صادراتی برای آلمان در خارج از اروپا بود. اما پس از انقلاب ایران، این رتبه و اهمیت تجاری ایران کاهش یافت به‌طوری که در سال گذشته میلادی ایران شصت و دومین طرف تجاری آلمان بوده است.

فولکر ترایر به روزنامه هاندلزبلات همچنین گفته است که اتاق بازرگانی آلمان و ایران پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری پنج درصد و سال آینده ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. وی این روند را «مأیوس‌کننده» توصیف کرد.

به غیر از آلمان، صادرات فرانسه و ایتالیا نیز به‌عنوان دومین و سومین صادرکننده اروپایی عمده‌ی کالا به ایران بیش از نصف کاهش یافته است.

به گفته‌ی کارشناسان، روند بحران اقتصادی در ایران شتاب بیشتری به خود گرفته است؛ موضوعی که می‌تواند با فروپاشی اقتصادی در ایران به گسترش اعتراضات مردمی و فروپاشی سیاسی نظام تهران بینجامد.

دکمه بازگشت به بالا