تازه‌های سیاسی

آماده باش نیروهای آمریکایی در عراق و فشار آمریکا بر عراق برای کنترل شبه‌نظامیان شیعه

همزمان با افزایش تهدیدها از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنتکام) دیروز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت (۱۴ ماه مه) گفت که واحدهای نظامی آمریکا در عراق در “آماده‌باش کامل” قرار گرفته‌اند.

رویترز می گوید : این مقام نظامی آمریکایی همچنین اعلام کرد که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده و مؤتلفان آن به اطلاعاتی دال بر “تهدیدهایی جدی” دست یافته‌اند.

او با تأکید بر اینکه نیروهای نظامی آمریکا در بالاترین سطح هشدار و آماده‌باش هستند، افزود که ایالات متحده این “تهدیدهای جدی” را زیر نظر دارد.

همزمان با این خبر ، رویترز از فشار آمریکا بر عراق برای کنترل شبه‌نظامیان شیعه خبر داده است. آمریکا تهدید کرده که در صورت مواجه شدن با خطر “بدون هماهنگی” عمل خواهد کرد.
به گزارش رویترز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در دیدار غیرمنتظره اخیر خود از عراق به مقام‌های این کشور هشدار داده است، چنانچه مراقب فعالیت‌های “شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران” نباشند، ایالات متحده در صورت مواجه شدن با خطرات احتمالی، بدون هماهنگی با دولت عراق دست به اقدام خواهد زد.

خبرگزاری رویترز امروز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ ماه مه) با استناد به اظهارات دو مقام امنیتی عراق گزارش داد، سفر پمپئو به عراق پس از آن صورت گرفته که سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده از انتقال موشک‌هایی توسط شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران به نزدیکی پایگاه‌های محل استقرار ارتش آمریکا مطلع شده‌اند.

به گفته این منابع امنیتی، پمپئو به سران ارتش عراق گفته است که اگر مراقب تحرکات فزاینده شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نباشند، آمریکا خود با قدرت وارد عمل خواهد شد.

در پیوند با این خبر ، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دیپلمات‌های این کشور که حضورشان در عراق در حال حاضر ضروری نیست، از بغداد و اربیل خارج می‌شوند. این خبر در ادامه تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا منتشر شده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) منتشر شده، آمده است آن بخشی از دیپلمات‌ها که حضورشان در بغداد و اربیل در حال حاضر ضروری نیست، باید عراق را ترک کنند.

وزارت خارجه آمریکا وجود گروه‌های مختلف شورشی و تروریستی را “یک خطر برای شهروندان آمریکایی و شرکت‌های غربی” دانسته است.

درهمین حال ،دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفته  استراتژی اعلام شده از سوی ایالات متحده مبنی بر اعمال “فشار حداکثری” بر جمهوری اسلامی عمل نخواهد کرد.

خبرگزاری دولتی روسیه، “تاس”، روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) به نقل از سخنگوی کرملین گزارش داده که ولادیمیر پوتین معتقد است این سیاست فقط “یک طرف را به یک گوشه می‌راند” و هرگز به نتایج مورد نظر نمی‌رسد. رئیس جمهوری روسیه می‌گوید این استراتژی، برعکس روند حل و فصل مناقشه را به بن‌بست می‌کشاند.

به گزارش خبرگزاری آلمان اظهارات سخنگوی کرملین یک روز پس از سفر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به روسیه منتشر شد. پمپئو در این سفر در شهر ساحلی سوچی با همتای روس خود سرگئی لاوروف و پوتین دیدار و از جمله در مورد مناقشه با ایران مذاکره کرد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا