تازه‌های سیاسی

احتمال تحریم هواپیماهای ایران به سبب انتصاب تیمسار فاسد ارتش به عنوان مدیر عامل شرکت هواپیمایی

مدیرعامل جدید شرکت هواپیمایی  نظام تهران ان که روز یکشنبه جانشین فرزانه شرفبافی شد، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

به گفته آگاهان ،با انتصاب زنگنه افزایش تحریم‎های آمریکا علیه سازمان هواپیمایی کشوری و هواپیماهای ایران ایر محتمل است.

در همین حال ،هیات دولت ایران در جلسه روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت، تورج دهقانی زنگنه را به عنوان مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی انتخاب کرد.

تورج دهقانی زنگنه، از خلبانان بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی است که چند سال فرمانده آشیانه‌های نیروی هوایی در مهرآباد بود.

او پیش از این مدیرعامل شرکت هواپیمایی «معراج» بود که در سال ۸۹ تأسیس شده است. این شرکت و مدیرعامل آن در خرداد ۱۳۹۷ از سوی آمریکا تحریم شدند.

سوم خرداد ۱۳۹۷ (۲۴ مه ۲۰۱۸) وزارت خزانه‌‏داری ایالات متحده ۹ فرد و شرکت ایرانی و ترکیه‌ای و ۳۱ هواپیمای متعلق به چهار شرکت هواپیمایی ایرانی را تحریم کرد و طی آن «ماهان» و «معراج» و تعدادی از هواپیماهای متعلق به شرکت هواپیمایی «کاسپین» و «پویا ایر» (متعلق به سپاه) در فهرست تحریم‌های (OFAC) قرار گرفتند. در این فهرست همچنین به نام تورج زنگنه نیز اشاره شد.

به گفته استیو منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌شدگان با اقدامات خود به نیروی قدس سپاه پاسداران و رژیم ایران در انتقال سلاح، پول و نیروی نظامی به عوامل خود در منطقه، مانند حزب‌الله، کمک کرده و رژیم بشار اسد را تقویت کرده‌اند.

یکی از نمایندگان موافق استیضاح وزیر راه، احمد علی‌رضابیگی نماینده تبریز بود که دست روی نام تورج دهقانی گذاشت و او را به عنوان یکی از عوامل دخیل در این زد و بندها و فسادها معرفی کرد.

دهقانی زنگنه از جمله مدیرانی است که به دلیل جرایم فرودگاهی به دادستانی مشهد احضار شد.

این خبر در حالیست که مدیرعامل پیشین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران فرزانه شرفبافی نخستین زنی بود که در ایران به این سمت منصوب شده بود.

فرزانه شرفبافی اولین زن فارغ‌التحصیل رشته دکترای هوا- فضا در ایران است و در سابقه بیست ساله کار خود در ایران‌ایر ریاست مرکز آموزش‌های هوایی این شرکت را نیز برعهده داشت.

دکمه بازگشت به بالا