اهل سنتتازه‌های سیاسی

انتقاد آمریکا از محدودیت ها علیه اهل سنت ایران : سنی‌های کرد با سرکوب مواجه هستند

کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی ایالات متحده آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به محدودیت ها علیه هموطنان اهل سنت ایرانی ، می گوید : مسلمانان سنی مذهب که در ایران در اقلیت هستند و اغلب در مناطق کمتر توسعه یافته زندگی می‌کنند مانند گذشته مورد تبعیض، به ویژه برای استخدام شدن، قرار دارند.

به گفته این گزارش ، سنی‌های کرد ایرانی نیز همچنان با سرکوب روبرو هستند و برآورد می‌شود ۵۳ تن از شهروندان کرد در سال ۲۰۱۸ اعدام شده‌اند؛ از جمله زینب سکانوند که زیر سن قانونی مجبور به ازدواج شد و به اتهام قتل همسرش محاکمه و در نهایت در ماه اکتبر اعدام شد.

این گزارش در بخشی دیگر به وضعیت درویش ها پرداخته وگفته :درویش‌ها هم دیگر گروه مسلمانان هستند که در حکومت جمهوری اسلامی هدف قرار می‌گیرند.

گزارش مذکور همچنین می گوید :بیش از ۳۰۰ هزار شهروند بهایی در ایران زندگی می‌کنند که بزرگترین جامعه غیرمسلمان کشور را تشکیل می‌دهند. در طول ده سال گذشته بیش از هزار بهایی به دلیل اعتقاداتشان بازداشت شده‌اند.

این گزارش در فرازی دیگر گفته : :نزدیک به ۳۰۰ هزار مسیحی، که اغلب از ارامنه و آسوری‌ها هستند، در ایران زندگی می‌کنند. حکومت فعالیت اعضای کلیساها را زیر نظر دارد و محدودیت‌هایی را برای ترمیم و بازسازی عبادتگاه‌های مسیحیان اعمال می‌کند. برخی به دلیل برگزاری مراسم و گردهمایی‌های خصوصی، برپایی کلیساهای خانگی، سفر به خارج از کشور برای شرکت در سمینارهای مذهبی مسیحیت بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند.

برپایه این گزارش، جامعه یهودیان ایران بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر برآورد می‌شود. یهودیان ایرانی مقام و موقعیتی در دولت یا ارتش ندارند و بسیاری از آنها معتقدند از جانب حکومت تحت نظر هستند.

کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی ایالات متحده آمریکا گفته :زرتشتی‌های ایران که جمعیت آنها ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر برآورد می‌شود، در سال ۲۰۱۸ نیز مورد تبعیض قرار داشتند.

گفتنی است که  کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۹ اردیبهشت جدیدترین گزارش سالانه خود را در مورد وضعیت آزادی‌‌های مذهبی در کشورهای مختلف جهان، از جمله در ایران، منتشر کرد.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا