تازه‌های سیاسی

سقوط رژیم ایران به جایگاه ۱۷۰ در تازه‌ترین رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها

 

تازه‌ترین رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در ۱۸۰ کشور جهان می گوید : رژیم ایران با شش رده تنزل نسبت به سال قبل، به جایگاه ۱۷۰ سقوط کرد.

این گزارش خبر می دهد : رژیم ایران به اتفاق ۹ کشور دیگر در قعر جدول است و در بین ۱۰ کشور سرکوب‌کننده آزادی رسانه‌ها قرار دارد.

گزارش مذکور تاکید نموده :سپاه پاسداران و سازمان اطلاعات سپاه سرکوب‌های خود را بیشتر بر شهروند-روزنامه‌نگاران متمرکز کرده‌اند که تلاش می‌کنند در شبکه‌های احتماعی برای اطلاع‌رسانی آزاد و تغییرات دموکراتیک مبارزه کنند.

بنا بر همین گزارش، از بین زندانیان اهل رسانه در حال حاضر دوسوم آنها را شهروند-روزنامه‌نگاران تشکیل می‌دهند که «بهای سخت‌گیری‌های رژیم تهران برای اطلاع‌رسانی مستقل را پرداخت می‌کنند».

«شاخص آزادی رسانه‌ها در جهان» عنوان گزارشی است که سالانه توسط سازمان گزارشگران بدون مرز تهیه می‌شود. تازه‌ترین جدول روز پنج‌شنبه ۲۹ فروردین منتشر شد.

به گفته گزارشگران بدون مرز، «رژیم اسلامی با کنترل دامنه‌دار و گسترده رسانه‌ها دست از آزار خبرنگاران، شهروند-روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل برنداشته است.»

در این گزارش با تأکید بر این که «ایران در ۴۰ سال گذشته یکی از سرکوبگر‌ترین حکومت‌ها را برای خبرنگاران داشته» به گزارش قبلی این سازمان اشاره کرده که بهمن‌ماه گذشته زیر عنوان «۴۰ سال دروغ» منتشر شد.

در آن گزارش، سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده بود به سندی رسمی از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دست یافته که نشان می‌دهد دست‌کم ۸۶۰ خبرنگار و شهروند-خبرنگار در فاصله سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۸ در کشور بازداشت، زندانی و حتی اعدام شده‌اند.

گفتنی است که نروژ به عنوان آزاد و امن‌ترین کشور برای رسانه‌ها در رده نخست قرار گرفته است .در رده دوم فنلاند قرار دارد و سوئد نیز مقام سوم را از آن خود کرده است.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا