تازه‌های سیاسی

سرقت اموال سیل زدگان وبی اعتمادی مردم به نظام ؛ظریف مشکلات را به آمریکا نسبت می دهد

درحالیکه خبرهایی ازسرقت اموال کمک شده به سیل زدگان توسط سپاه ودیگر نهادهای حکومتی منتشر شده ، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ادعا کرده است مدارکی موجود است که نشان می‌دهد “آمریکا مانع کمک رسانی به سیل زدگان ایران شده است.”

اوادعا کرد: این مدارک به زودی منتشر می‌شود.

این ادعا در حالی مطرح می شود که سران نظام به دلیل عدم رسیدگی صحیح به سیل زدگان وهمچنین سرقت اموال کمک شده به سیل زدگان توسط سپاه ودیگر نهاد های امنیتی به شدت از سوی فعالان مدنی وکاربران فضای مجازی مورد نکوهش وانتقاد قرار گرفته است .

در پیوند با این خبر ؛امان الله قرائی مقدم کارشناس مسائل اجتماعی بر این عقیده است که چون مسئولان در طی سال‌ها مدام به مردم دروغ گفته و وعده‌های بی عمل داده‌اند، مردم به آن‌ها هیچ اعتمادی ندارند و از آن‌جایی که اعتماد یک شبه تخریب نمی‌شود، جلب اعتماد دوباره یک شبه و یک ساله برنمی‌گردد.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و آسیب شناس، در گفتگو با رویداد۲۴، با اشاره به بی اعتمادی مردم نسبت به نهاد‌های دولتی می‌گوید: اعتماد مهمترین و زیربنایی‌ترین سرمایه اجتماعی است و زمانی که اعتماد نباشد هیچ چیزی وجود ندارد و شما هر حرفی بزنید مقبولیت ندارد که این موضوع یکشبه ایجاد نمی‌شود بلکه طی سالیان طولانی مدت بیس و پایه آن گذاشته می‌شود.

این جامعه شناس ادامه داد: مسئولان در طول تاریخ آنقدر به مردم دروغ گفتند که اکنون برای مردم حکم چوپان دروغگو را دارند، در نتیجه این موضوع یک ریشه تاریخی دارد.

قرایی مقدم با تاکید براینکه مسئولان هر قولی به مردم می‌دهند عمل نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: این عمل به وعده‌ها در طول زمان باعث بی اعتمادی می‌شود. مسئولان بعد از زلزله کرمانشاه قول دادند که این شهر را بار دیگر بسازند، اما اکنون بعد از یکسال و نیم می‌بینیم که مردم همچنان در کانکس زندگی می‌کنند و با سیل اخیر حتی کانکس‌هایشان را هم از دست دادند یا آنکه پس از تخریب پلاسکو گفته شد آنجا را دو ساله می‌سازند اما این مدت گذشت و هنوز حتی هیچ خبری از طرح جدید برای آنجا نیست. این موارد دست به دست هم می‌دهد تا مردم در مواقع بحرانی مانند سیل و زلزله، کمک‌های خود را به جای هلال احمر و سایر نهاد‌های مربوطه، به افراد مورد اعتماد خود بدهند.

 

دکمه بازگشت به بالا