تازه‌های سیاسی

بنیامین نتانیاهو: رقبای من در انتخابات پیروز خواهند شد

دو روز مانده به انتخابات پارلمانی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی، ارزیابی کرده که رقیب او برنده انتخابات خواهد بود.

به گزارش جروزالم پست، نتانیاهو که رهبر حزب حاکم لیکود در ده سال گذشته بوده است، روز یکشنبه ۱۸ فروردین گفت، (بنی) گانتز و (یائیر) لاپید برنده انتخابات هستند.

انتخابات پارلمانی اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین برگزار می‌شود.

بنی گانتز و یائیر لاپید رهبران ائتلاف موسوم به «آبی- سفید» هستند؛ این ائتلاف دو ماه پیش از هم‌پیمانی حزبی تازه تاسیس به نام «استحکام اسرائیل» و حزب «آینده‌ای هست»  تشکیل، و بلافاصله به رقیبی پرقدرت برای حزب حاکم لیکود بدل شد.

آخرین نظرسنجی‌های پیش از انتخابات که نتایج آن روز ۱۶ فروردین منتشر گردید، نشان از تساوی تعداد کرسی‌های لیکود با ائتلاف آبی- سفید یا برتری لرزان این ائتلاف نسبت به لیکود داشت.

ولی انجام نظرسنجی‌های بیش‌تر تا روز انتخابات ممنوع است.

با وجود آن‌که نتانیاهو گفته که ائتلاف رقیب برنده انتخابات است، اما بسیاری از تحلیلگران رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که این اظهارات شگردی از جانب وی برای کشاندن هر چه بیش‌تر حامیانش و راستگرایان به پای صندوق‌های رای است.

گفتنی است، نتانیاهو شامگاه شنبه در مصاحبه با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل «سوگند» خورد در صورت پیروزی در انتخابات و در ادامه اشغالگری این رژیم، کرانه باختری را به اسرائیل منضم خواهد کرد.

این سخنان با واکنش‌های تندی از سوی فلسطینیان و نیز عرب‌های اسرائیل مواجه شده است.

احزاب میانه و چپ اسرائیل نیز گفته‌اند که این سخنان نشان از عدم پایبندی نتانیاهو به صلح و راهکار دو کشوری است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا