اهل سنت

برگزاری مراسم ختم بخاری در زاهدان، در سایه محدودیت‌ها و فشارهای امنیتی

مراسم ختم صحیح بخاری در محل برگزاری نماز جمعه اهل سنت زاهدان برگزار شد.

بیست‌و هشتمین همایش دانش‌آموختگی طلّا‌ب علوم دینی و حافظان قرآن دارالعلوم مكّی زاهدان كه به مراسم ختم صحیح بخاری معروف است، پنچ شنبه ۱۵ فروردین در مصلای نماز جمعه این شهرستان در شرایطی برگزار شد که نهادهای امنیتی، با اِعمال پاره‌ای محدویت‌ها؛ از جمله: ایجاد پُست‌های بازرسی در ورودی شهر زاهدان، مانع از ورود علاقه‌مندان به شرکت در این همایش می‌شوند.

با این حال؛ گزارش‌های میدانی ، حاکی از حضور گسترده مردم از مناطق مختلف ایران، در مراسم ختم صحیح بخاری‌ست.

از علمای اهل سنت سراسر ایران برای شرکت در این همایش دعوت به عمل آمده است.

پیشتر شبکه جهانی کلمه گزارش داده بود که اداره اطلاعات سنندج، از سفر کاک حسن امینی؛ حاکم شرعی مردمی کردستان به زاهدان، به منظور مشارکت در این همایش ممانعت کرده است.

در گزارش دیگری از شبکه جهانی کلمه؛ همچنین آمده بود که از سفر کاک هاشم حسین‌پناهی، فعال مذهبی اهل سنت به زاهدان نیز جلوگیری شده است.

فعالان مدنی و مذهبی اهل سنت، همواره اعمال محدویت برای سفرهای استانی علمای اهل سنت ایران را تحت عنوان « حصر استانی» مورد انتقاد قرار داده‌اند.

از سوی دیگر؛ برگزارکنندگان مراسم ختم صحیح بخاری در زاهدان؛ به‌ویژه مولانا عبدالحمید، عدم صدور روادید برای مهمانان خارجی این همایش را از جمله محدویت‌هایی برشمرده‌اند که در سالهای اخیر، مانع از حضور مهمانان خارجی در همایش دانش‌آموختگی طلّا‌ب علوم دینی و حافظان قرآن دارالعلوم مكّی زاهدان شده است.

دکمه بازگشت به بالا