اقتصادی

کاهش ۹ درصدی صادرات آلمان به ایران

اولریش نوبوم، وزیر مشاور در  وزارت اقتصاد و انرژی دولت فدرال آلمان اظهار داشت: سیاست سفیر آمریکا در آلمان و تحریم‌های واشنگتن علیه نظام تهران، صادرات آلمان به ایران در سال  ۲۰۱۸ را، حدود ۹ درصد کاهش داده است.

به گفته این مقام دولت فدرال آلمان؛ صادرات این کشور ‌به ایران، از ۳/۱۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷ به ۲/۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۸ رسید.

خبر کاهش صادرات آلمان به ایران را اولین بار  هفته‌نامه دی زیت آلمان گزارش کرده بود.

کاهش صادرات آلمان به ایران، با انتصاب ریچارد گرنل به‌عنوان سفیر آمریکا در آلمان در سال ۲۰۱۸ مصادف بوده است. همان زمان سفیر آمریکا در آلمان اظهار داشت که «سیاست واشنگتن بر توقف همکاری تجاری شرکت‌های آلمانی و اروپایی با ایران» مبتنی‌ست.

تحت تأثیر سیاست سفیر جدید آمریکا، شرکت‌های نامدار آلمانی مانند تلکم، ب‌ام‌و٬ فولکس‌واگن، زیمنس و دایملر فعالیت خود را در ایران متوقف کردند.

گفته می شود: دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان انتقال ۴۰۰ میلیون دلار وجه نقد به ایران را تحت تأثیر گرنل متوقف کرده است.

شایان ذکر است: بانک‌های اصلی آلمان مانند کمرزبانک و دویچه بانک تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا از همکاری با ایران سر باز زده‌اند. این در حالی‌ست که سه کشور بزرگ اروپایی – انگلیس، فرانسه و آلمان – در تلاش برای سهولت تجارت با ایران در پی اعمال تحریم‌های شدید آمریکا علیه این کشورند.

این سه کشور اروپایی هدف از ایجاد کانال تسهیل‌کننده ارتباطات مالی با ایران را، نجات توافق هسته‌ای موسوم به برجام اعلام کرده‌اند.

توقف پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر به آلمان به اتهام همکاری این شرکت ایرانی با رژیم بعثی اسد و نقل و انتقال ستیزه‌جویان و تسلیحات به سوریه؛ از دیگر اقدامات سفیر آمریکا در آلمان عنوان شده است.

دکمه بازگشت به بالا