تازه‌های سیاسی

شورای عالی صلح افغانستان: تهران به مشارکت طالبان در حکومت آینده اصرار دارد

شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرده که مقام‌های ایرانی به مشارکت گروه طالبان در دولت آینده افغانستان اصرار دارند؛ اما می‌گویند از تمامیت‌خواهی این گروه باید جلوگیری شود.

محمدعمر داوودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح، که حدود یک هفته قبل به تهران سفر کرده بود، روز چهارم فروردین در کابل به خبرنگاران گفت که مقام‌های ایرانی به وضوح از مشارکت طالبان در قدرت سخن می‌گفتند.

آقای داوودزی که نماینده رئیس‌جمهوری افغانستان در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح نیز است، همچنین گفت در سفری که به پاکستان، چین و ایران داشته، همه این کشورها توافق داشته‌اند که قانون اساسی افغانستان و نظامی که براساس این قانون بنا شده، بزرگترین دستاورد افغانستان در ۱۸ سال گذشته است و باید حفظ گردد.

چند ماه قبل محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز، در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی در هند گفت که غیر ممکن است که طالبان در دولت آینده افغانستان هیچ نقشی نداشته باشند.

سخنانی که با واکنش شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان مواجه گردید و او در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشت: مقامات وزارت خارجه ایران این روزها در نقش سخنگویان طالبان عمل می‌کنند. اگر ایرانیان معتقد به گفتگو برای پیدا کردن راه حل است، چرا از این شیوه برای حل مشکلات سیاسی داخلی خود استفاده نمی‌کند؟

گفتنی است که بارها مقامات افغان نسبت به حمایت مالی جمهوری اسلامی از گروه طالبان با اهداف مخربی چون دامن زدن به جنگ های فرقه ای و تخریب جاده ها و سدها هشدار داده اند.

دکمه بازگشت به بالا