ایران

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: دولت می‌توانست مانع سیل در گلستان شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ایران روز دوشنبه گفته است: دولت چنانچه یک دهم خسارت‌های کنونی در استان گلستان را به پروژه‌های زیربنایی و آب‌خیزداری اختصاص داده بود، می‌توانست مانع سیل در این منطقه شود.

به گفته آقای اسدالله قره‌خانی، اگر دولت اعتبار می‌داد و سدهای نرماب و چلچای تکمیل می‌شدند، امکان ذخیره‌سازی سیلاب وجود داشت و این میزان خسارت وارد نمیگردید.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، یکشنبه شب در برنامه‌ای تلویزیونی، میزان اولیه خسارت سیل به استان‌های گلستان و مازندران را حدود ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد کرد. این حالی است که به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، روز شنبه اعلام کرده بود که تنها در استان گلستان، بیش از یک هزار میلیارد تومان خسارت ارزیابی شده‌است.

گفتنی است، سه سال پیش از جاری شدن سیل در گلستان تحقیقی علمی درباره خطرات ناشی از یک سیل احتمالی در آق‌قلا انجام شده بود؛ اما به نظر می‌رسد که سازمان‌های مسئول بی‌توجه به هشدارها، برنامه‌های دیگری را دنبال کرده‌اند.

این تحقیق در سال ۱۳۹۵ توسط یک دانشجوی کارشناسی ارشد سازه‌های هیدورلیکی، استاد گروه مهندسی آب و استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه تبریز صورت گرفته بود.

دکمه بازگشت به بالا