اقتصادی

مرکز آمار ایران، تورم سال ۹۷ را حدود ۲۷ درصد اعلام کرد

مرکز آمار ایران روز پنج‌شنبه، اول فروردین‌ماه، در گزارشی از شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ تورم متوسط سال ۱۳۹۷ را در پایان اسفندماه ۲۶.۹ درصد اعلام کرد که بالاترین نرخ تورم در پنج سال اخیر به حساب می‌آید.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی، نرخ تورم در پایان سال ۱۳۹۶، ۸.۲ درصد اعلام شده بود که با این حساب باید دستاورد دولت در تحقق تورم تک‌رقمی در پایان سال ۹۶ را از دست‌رفته تلقی کرد.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در اسفندماه ۴۷.۵ درصد بوده‌ است، به این معنا که هر خانوار در ایران به طور میانگین برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» در اسفندماه ۹۷ نسبت به اسفندماه ۹۶،    ۴۷.۵ درصد بیشتر هزینه کرده‌ است.

مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ را ۴۲.۳ درصد اعلام کرده بود.

نکته قابل توجه در گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم پایان سال ۱۳۹۷، نرخ تورم گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»ست که در اسفندماه ۹۷ در مقایسه با اسفند سال ۹۶، رشدی ۷۳.۲ درصدی را تجربه کرد.

اعلام افزایش چشمگیر تورم در پایان سال گذشته، در حالی‌ست که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در پیام نوروزی خود، سال ۱۳۹۸ را سال «مهار تورم» و «متعادل کردن قیمت ارز» برشمرد.

پیش‌بینی می‌شود دولت در سال ۱۳۹۸ نیز با مشکل کسری بودجه و مشکل تامین بودجه روبه‌رو باشد و اگر روش تامین این کسری، استقراض از بانک مرکزی و استفاده از منابع این بانک باشد، می‌تواند بالقوه، نرخ تورم را با افزایش بیشتری روبه‌رو کند.

 

دکمه بازگشت به بالا