تازه‌های سیاسی

مجلس خبرگان رهبری، پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو را «خطای استراتژیک» توصیف کرد

اندکی پس از اظهارات حسن روحانی، رییس جمهوری ایران مبنی بر اینکه علی خامنه ای، رهبر نظام؛ فرماندهی جنگ اقتصادی را به او سپرده است، مجلس خبرگان رهبری در ششمین اجلاس خود، پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو را «خطای استراتژیک» برشمرد.

در بیانیه‌ی پایانی مجلس خبرگان رهبری، از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته شده که از پذیرش دو مصوبه مجلس درباره پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و «سی اف تی» (CFT) خودداری کند.

گفتنی‌ست: یکی از شرایطی که اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن کانال مالی تجارت با نظام تهران تعیین کرده، پیوستن ایران به FAFT  (اف‌ای‌تی‌اف) است. گروه ویژه اقدام مالی چهار ماه به ایران فرصت داده، با این‌حال مجمع تشخیص مصلحت بدون اذن علی خامنه‌ای توانایی تصمیم‌گیری ندارد.

محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که ۷۰ درصد اعضای مجمع با پیوستن ایران به معاهده پالرمو مخالف‌اند. اکنون با توجه به بیانیه خبرگان رهبری، احتمالاً تکلیف سایر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مشخص شده است.

این مجمع تصمیم‌گیری درباره پالرمو را به بعد از نوروز موکول کرده است.

گفتنی‌ست: هرچند مقامات تهران وعده‌ی بهبود شرایط اقتصادی ایران در سال ۹۸ را می دهند، اما به گفته‌ی ناظران؛ با توجه به تحولات سیاسی در ایران؛ از جمله: بیانیه مجلس خبرگان رهبری و نیز انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه و نزاع‌های درون حکومتی، افق چندان روشنی از وضعیت کشور در سال ۹۸ به ویژه از نظر اقتصادی، قابل تصور نیست.

دکمه بازگشت به بالا