تازه‌های سیاسی

انتقاد از کارنامه حقوق بشری ایران و چین در گزارش ۲۰۱۸ وزارت خارجه آمریکا

همزمان با انتشار گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان، مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور، ایران را به خاطر نقض مستمر حقوق بنیادین مردم خود و چین را به دلیل پایمال کردن حقوق مسلمانان این کشور مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نظر می‌رسد: در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا، شیوه برخورد با کره شمالی نسبتا ملایم‌تر شده است.

عالی‌ترین مقام وزارت خارجه‌ی آمریکا در مراسم رونمایی از این گزارش اظهار داشت: کارنامه حقوق بشری ایران در سال ۲۰۱۸ «به شدت ضعیف» بوده و در برخی عرصه‌ها وخیم‌ترشده است.

نشست خبری وزیر خارجه آمریکا و گزارش سالانه این وزارتخانه در خصوص وضعیت جهانی حقوق بشر در حالی امسال منتشر شد که گزارش‌های مربوط به صدور حکم حبس طولانی مدت برای نسرین ستوده، وکیل و فعال سرشناس حقوق بشر در ایران، باعث انتقادهای زیادی شده و نمادی از نقض فاحش حقوق انسانی مردم و مدافعان آزادی‌های بنیادین در ایران تلقی شده است.

مایک پمپئو در این رابطه افزود: حکومت‌هایی که ثبات منطقه را تهدید می‌کنند، حامی تروریسم هستند و به کانون جذب تروریست‌ها مبدل شده‌اند. و اینها، همان حکومت‌هایی هستند که در رعایت حقوق مردم خود شکست خورده‌اند.

وی در مراسم رونمایی از گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان تصریح کرد: بیش از یک میلیون نفر از اقلیت اویغور، قزاق‌تباران و مسلمانان دیگر در چین به اردوگاه‌هایی اعزام شده‌اند که هدف آن، آموزش مجدد برای دور کردن آنها از مذهب و تبار اصلی خود است.

آمریکا در گزارش سالانه حقوق بشر در باره چین تاکید کرده که حقوق بنیادین و آزادی‌های اساسی مسلمان اویغور در استان سین‌کیانگ پایمال شده است.

دکمه بازگشت به بالا