تازه‌های سیاسی

حسن روحانی: سپاه پاسداران در مرزهای جنوب از هر ده قاچاق، یکی را می‌گیرد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با اشاره به چالش‌های اقتصادی در کشور از جمله مؤسسات مالی ورشکسته و «کسانی که پشت آنها هستند»، درباره قاچاق کالا اظهار داشت: سپاه پاسداران در مرزهای جنوب از هر ده قاچاق یکی را می‌گیرد.

وی، با «دشوار» خواندن کنترل قاچاق کالا تصریح کرد: «مرزهای جنوب را ‌داده‌ایم‌ به سپاه که با قاچاق مبارزه کند، ولی از دستشان در می‌رود».

مقام‌های نظام تهران در سال‌های اخیر چند بار به دست داشتن سپاه پاسداران در قاچاق کالا اشاره کرده‌اند و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین، نیز از «برادران قاچاقچی سپاه» سخن گفته بود.

حسن روحانی نیز پیش از این از «دولت با تفنگ» انتقاد کرده بود، وی در اسفند سال گذشته، طی سفر به بندرعباس، اعلام کرد که مسئولیت مبارزه با قاچاق در مرزهای جنوبی کشور رسما به سپاه پاسداران واگذار شده است.

پیش از آن و از سال ۸۱، مسئولیت مقابله با قاچاق با «ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا»، زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری، بود.

با وجودی که چند روز پس از سخنان حسن روحانی در بندرعباس، رمضان شریف، سخنگوی سپاه، قول داد «به‌زودی جزئیات و مکانیزم اجرایی» توضیح داده خواهد شد، دلایل این «واگذاری مسئولیت» و همچنین جزئیات وظایف سپاه در این زمینه منتشر نشد.

گفتنی‌ست: در پی اقدامات خشونت‌بار نیروهای نظامی از جمله: سپاه در مناطق مرزی به بهانه مبارزه با قاچاق کالا، معیشت مرزنشینان با سختی و دشواری بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. در همین حال، گفته می‌شود: سپاه به صورت غیررسمی و از طریق ایجاد دهلیزهای خاص، اقدام به قاچاق کالا می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا