اقتصادی

بحران کاهش تولید شیر در ایران به دلیل گرانی گوشت و کشتار گاوهای شیری

در حالی که افزایش قیمت گوشت، به خالی شدن سفره مردم از این ماده‌ی غذایی منجر شده، حسین جهانبانی، عضو هیئت مدیره گاوداران اصفهان اعلام کرده که روزانه ۱۲۰ گاو شیری برای جبران کمبود گوشت در بازار کشتار می‌شوند.

وی همچنین هشدار داده که در صورت ادامه‌ی این روند، به دلیل کشتار گاوهای شیری، در آینده‌ای نزدیک؛ ایران با بحران کاهش تولید شیر روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر؛ رییس سازمان دامپزشکی ایران می‌گوید: از آغاز سال جاری ۱۷۵ هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد ایران شده است.

در همین  رابطه؛ رضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفته؛ میزان واردات گوشت نسبت به سال گذشته ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. همزمان با افزایش واردات، قیمت گوشت هم بالا رفته و به حدود ۲ برابر میانگین قیمت شش ماه قبل رسیده است.

در این میان چنین به نظر می رسد که علاوه بر سوء مدیریت بازار گوشت، سوءاستفاده برخی مقامات نیز به گرانی این ماده غذایی دامن زده است؛ تا جایی که نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی؛ بدون افشای نام هیچ فردی، اظهار داشته: «کسانی که گوشت واردشده را انبار می‌کنند یا این که واردات را در اختیار گرفته‌اند و قاچاق می‌کنند»، «نفوذی‌هایی » هستند که باعث گرانی گوشت شده‌اند و «اهداف دشمن را پیش می‌برند».

قابل اشاره است که بنا بر اعلام سعید سلطانی، مدیرعامل اسبق اتحادیه سراسری دامداران ایران، افزایش قیمت گوشت نه تنها موجب رونق کسب و کار دامداران نشده، بلکه بسیاری از آنان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است و برخی از دامداران برای تامین خوراک ناچارند بخشی از دام‌هایشان را بفروشند.

بر همین اساس؛ گزارش شده که حداقل ۷ هزار و ۵۱۴ گاوداری و دامداری صنعتی در ایران تعطیل شده است.

دکمه بازگشت به بالا