تازه‌های سیاسی

دادستان تهران از صدها بازداشتی و ممنوع‌الخروجی در زمینه «فساد اقتصادی» خبر داد

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، اعلام کرده است که در هشت ماه گذشته در پی گشودن پرونده‌های فساد اقتصادی در ایران، بیش از هزار نفر بازداشت و ممنوع‌الخروج شده‌اند.

وی، با ارائه جزئیاتی از آمار بازداشتی‌ها و ممنوع الخروجی‌های مرتبط با «مفاسد اقتصادی» اظهار داشت:  «در هشت ماه اخیر که شُعَب ویژه آغاز به کار کرده است، ۲۸۲ نفر بازداشت؛ و ۸۶۰ نفر ممنوع‌الخروج شده‌اند.»

به گفته‌ی دادستان تهران؛ در  این رابطه، ۱۳۸ کیفرخواست صادر گردیده و ۱۲۱ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و احکام ۱۰۰ نفر در حال اجراست».

طبق آماری که دادستان تهران داده است، شماری از متهمان به فساد اقتصادی در پرونده‌هایی از جمله: پتروشیمی و دلالان ارزی، پرونده‌های گوشت و لاستیک، تلفن همراه، گمرک ، کاغذ و نیز پرونده واردات خودرو و سامانه‌های ثبت سفارش در بازداشت هستند.

این مقام قضایی همچنین از «انهدام باند هفت‌نفره قاچاق سازمان‌یافته عینک» در ایران خبر داده است.

پیش از این نظام تهران با ادعای مبارزه با مفاسد اقتصادی اقدام به اعدام متهمانی از جمله: سلطان قیر و سلطان سکه نموده؛ اما موضوع مفاسد اقتصادی و پیامدهای ناشی از آن همچون نارضایتی و اعتراضات مردمی؛ همچنان از مهمترین چالش‌های نظام شمرده می‌شود. موضوعی که به گفته‌ی کارشناسان ریشه در فساد سیستماتیک در ایران دارد. هرچند مقامات تهران؛ از جمله: آیت‌الله خامنه‌ای فساد سیستماتیک در کشور را انکار کرده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا