تازه‌های سیاسی

اوضاع پناهجویان روهینگیا «وخیم» است

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور میانمار، با وخیم خواندن اوضاع پناهجویان روهینگیا در بنگلادش، اعلام کرد که نشانه‌های امیدوار‌کننده چندانی برای بهبود اوضاع به چشم نمی‌خورد.

«کریستین شرنر برگنر»، نماینده ویژه دبیر‌کل سازمان ملل در امور میانمار در گزارشی به شورای امنیت درباره مشاهدات خود از میانمار، بنگلادش و دیگر مناطقی که بازدید کرده بود، اظهار داشت: وضعیت مسلمانان روهینگیا که به بنگلادش گریخته و در منطقه «کاکس بازار» این کشور زندگی می‌کنند، بسیار وخیم است.

در گزارش سازمان ملل با اتکا بر سخنان خانم برگنر آمده است که ۱۸ ماه از زمان آغاز درگیری‌ها در استان اراکان میانمار می‌گذرد و صدها هزار مسلمان روهینگیایی مجبور شده‌اند از خانه‌های خود فرار کنند و به کشورهای اطراف؛ از جمله: بنگلادش بروند.

به گفته‌ی این نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل، با آنکه بنگلادش و جوامع محلی نسبت به پناهندگان بسیار مهربان بوده‌اند، اما این وضعیت نمی‌تواند در بلندمدت تداوم داشته باشد.

وی افزود: آغاز برنامه سازمان ملل برای این منطقه در سال ۲۰۱۹ که با هدف حمایت از پناهجویان و جوامع محلی تدوین شده، نیازمند بودجه فوری‌ست.

برگنر اضافه کرد: کارهایی که بلافاصله باید انجام شود: توقف درگیری‌ها در میانمار، دسترسی بدون محدودیت به آوارگان، بررسی ریشه‌ها و علل شروع تنش‌ها و فراهم ساختن زمینه ثبات پایدار است.

بر اساس اعلام سازمان عفو بین‌الملل، از آغاز حملات ارتش میانمار به شهرها و روستاهای محل سکونت مسلمانان روهینگیا در سال ۲۰۱۷، بیش از ۷۵۰ هزار پناهجوی روهینگیایی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، از میانمار گریخته و وارد خاک بنگلادش شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا