اقتصادی

وزیر صنعت: افزایش قیمت خودرو به سیاست‌های ما ربطی ندارد

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه‌ای با کمیسیون صنایع و معادن مجلس، دلیل موج جدید گرانی خودرو را احساس خطر مردم برای کاهش روزافزون ارزش پول ملی و هجوم به بازار خودرو برای تبدیل وجوه نقد و سپرده‌های بانکی به خودرو اعلام کرد.

عبدالله رضیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس ضمن اعلام این خبر افزود: به اعتقاد وزیر صنعت، موج دوم گرانی خودرو ریشه در سیاست‌ها و اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان ندارد؛ بلکه این، نقدینگی ۲۵۰ هزار میلیارد تومانیِ سرگردان است، که برای حفظ ارزش خود به سمت کالاهای مختلف از جمله خودرو و ارز سوق پیدا کرده است.

خبرگزاری‌های داخلی ایران در دو هفته پایانی بهمن ۹۷ خبر از افزایش ناگهانی قیمت خودرو در ایران داده بودند. ۲۴ بهمن همه خودرو‌های داخلی از ۵ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند.

عبدالله رضیان گفته است: در جلسه مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخ قانع‌کننده‌ای برای «ضعف ناتوانی دستگاه تحت مدیریت» او برای کنترل این وضعیت، دریافت نشده است.

به‌گفته جواد حسینی‌کیا؛ دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن، مهمترین مسائلی که نمایندگان در این نشست مطرح کردند این بود که حاشیه بازار نتوانسته مانع گرانی خودرو شود و عرضه و تقاضای خودرو با هم همخوانی ندارد.

براساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو سواری در ۹ ماه اول سال جاری، ۷۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

نوسانات ارزی، قیمت تمام‌شده خودرو و نیز عرضه قطعات و خودروها را تحت تأثیر قرار داده است.

دکمه بازگشت به بالا