تازه‌های سیاسی

خبرساز شدن استعفای ناگهانی و اینستاگرامی وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، در پُستی اینستاگرامی بر روی حساب خود در این شبکه اجتماعی، نوشته است: «از ناتوانی برای ادامه‌ی خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت، صمیمانه پوزش می‌خواهم».

گفتنی‌ست: به‌رغم اینکه در هیچ کجای نوشتار محمدجواد ظریف، از کلمه “استعفا” استفاده نشده است،‌ با این وجود؛ مخالفان او در نظام تهران، خبر استعفای وزیر خارجه را به‌سرعت منتشر کردند.‌

در این میان برخی خبرگزاری‌های حکومتی گزارش داده‌اند که استعفای محمدجواد ظریف، از سوی حسن روحانی پذیرفته شده است.

از سوی دیگر محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی اعلام کرده که «اخبار منتشرشده مبنی بر پذیرش استعفای دکتر ظریف از سوی رئیس جمهوری قویا تکذیب می‌شود».

وب‌سایت انتخاب نوشته که ظریف در تأیید خبر استعفای خود گفته است: «بعد از عکس‌های مربوط به ملاقات‌های امروز؛ دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد».

گفتنی‌ست: در عکس‌های منتشرشده از دیدار بشار اسد، رئیس حکومت بعثی سوریه، با علی خامنه‌ای، رهبر نظام تهران و حسن روحانی در روز دوشنبه؛ محمد جواد ظریف و دیگر مقام‌های وزارت خارجه ایران حضور ندارند.

در نخستین اظهار نظر پس از استعفای ناگهانی، محمدجواد ظریف صبح سه‌شنبه، هفتم اسفندماه، ابراز امیدواری کرد که این اقدامش «تلنگری» باشد و وزارت خارجه را به «جایگاه قانونی‌اش» بازگرداند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ضمن انتشار این اظهار نظر محمدجواد ظریف، این خبر را واکنش او به «استعفای جمعی از دیپلمات‌ها و مدیران وزارت امور خارجه در صورت قطعی شدن استعفای» وی قلمداد کرده است.

به گفته‌ی ناظران، مصاحبه‌ای که صبح سه‌شنبه در روزنامه جمهوری اسلامی از وزیر خارجه ایران به چاپ رسیده، نشانه‌هایی از نارضایتی محمدجواد ظریف از وضع دیپلماسی نظام ایران، در خود دارد.

دکمه بازگشت به بالا